Test: Audi A1 40 TFSI

Prissmart småtass

Her gir den største motoren mest bil for pengene.

AUDI A1 40 TFSI: A1 har fått et helt nytt uttrykk. Vår modell flørter vilt med fortiden. Sjekk bare luftinntakene over grillen og de hvite rallyfelgene som minner om ur-Quattro . Foto: Rune M. Nesheim
AUDI A1 40 TFSI: A1 har fått et helt nytt uttrykk. Vår modell flørter vilt med fortiden. Sjekk bare luftinntakene over grillen og de hvite rallyfelgene som minner om ur-Quattro . Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Hekken setter seg, og vi spinner av gårde med begge hjulene og kjenner det drar litt i rattet. Det låter litt kult når det popper forsiktig fra enderøret samtidig som vi kjenner et lite rykk for hvert girskift. Den nye toppmodellen av A1 hadde fortjent noe bedre enn det kjedelige navnet 40 TFSI.

For å plassere bilen: Dette er den moralske konkurrenten til jålete og smådyre Mini Cooper S, men også til tvillingsøster VW Polo GTI og prispresseren Ford Fiesta ST.

LITE BLÅTT: Den svelger tilsynelatende mer luft enn en Lamborghini URUS, men det er et synsbedrag. De to store «lurtutslippene» på høyre og venstre side er blendet. Det samme er grillens hele bredde i skilthøyde. Full LED-oppsats er på plass i alle lykter. Riktignok bare nær/fjernlys, uten masking av trafikken, men dette er en småbil, så det kan man ikke forlange. Foto: Rune M. Nesheim
LITE BLÅTT: Den svelger tilsynelatende mer luft enn en Lamborghini URUS, men det er et synsbedrag. De to store «lurtutslippene» på høyre og venstre side er blendet. Det samme er grillens hele bredde i skilthøyde. Full LED-oppsats er på plass i alle lykter. Riktignok bare nær/fjernlys, uten masking av trafikken, men dette er en småbil, så det kan man ikke forlange. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Eksteriør

Alle bilene har 200 hester, 6-trinns automat og forhjulstrekk med sperre - og er morsomme.

Bra plassutnyttelse

Forrige generasjon A1 var en liten, snerten og populær bil. Da den kom med fire dører fikk den navnet Sportback. Den nye heter Sportback fra start og det er mye som tyder på at vi aldri vil få se noen todørs-versjon denne gangen. Det er nemlig valgt bort hos tvillingen Polo også.

Fasongen på generasjon to er langt mer praktisk, og A1 er faktisk blitt ganske romslig. To voksne og to barn er null problem her. Undertegnede, på 189 cm, har ingen problem med takhøyde eller plass under setet, med føttene i baksetet, men det mangler fortsatt fem cm for å få plass til knærne bak forseteryggen.

STILIG: Audi er rå på finish og detaljer. Skjermen er integrert og førerorientert. Virtuell cockpit (digital skjerm) koster 2.000 kr, men skal du ha den store multimediaskjermen og blåtannforbindelse til strømming, må du ha den mest avanserte navigasjonspakka, og må da ut med 26.000 ekstra. Foto: Rune M. Nesheim
STILIG: Audi er rå på finish og detaljer. Skjermen er integrert og førerorientert. Virtuell cockpit (digital skjerm) koster 2.000 kr, men skal du ha den store multimediaskjermen og blåtannforbindelse til strømming, må du ha den mest avanserte navigasjonspakka, og må da ut med 26.000 ekstra. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
FLATT GULV: Men gulvplata kan legges nesten 10 cm lavere, for å få enda større rom. Foto: Rune M. Nesheim
FLATT GULV: Men gulvplata kan legges nesten 10 cm lavere, for å få enda større rom. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det er ikke galt for en «småbil». Foran sitter man godt i S-Line-stolene, men spesielt sportslige er de ikke. De er manuelle, med jekk, og vi skulle gjerne sett både tilt i forkant og muligheten til å sitte enda lavere. Rattet kommer tilstrekkelig nok mot kroppen.

Nøktern

Setene er på langt nær så kule som de rutete GTI-stolene til Polo GTI, men smaken er som baken. S-Line er standard pakke på 40 TFSI. Det vil si skinntrukket flerfunksjonsratt, skinn på girkula, sort tak, alu-innlegg i dørterskler og pedaler i rustfritt. Audi skal ha 2.000 ekstra for kunstskinn på håndbrekk og armlener. Seriøst?

For et par år siden hadde vi blitt lamslått over interiøret. 10,25 tommer stort Active Infodisplay med stor kartvisning og sportsvisning (vi savner sentralt plassert turteller som på S3) og 10,1 tommer multimediaskjerm, som ligger flott integrert i dashbordet.

Interiør

Det er nesten litt befriende å slippe frittstående skjermer. Klima er samlet med lekre knapper rett under og man finner også en annen funksjonsrad med blant annet knappen for Dynamic drive. Det er så gjennomdesignet at enkelte synes det kjedelig.

Audi er et forbilde til etterfølgelse når det gjelder design og brukerfunksjonalitet på sine digitale skjermer, selv om vi var glade i MMI.

Bagasjerommet er romslig for klassen og gulvet kan legges i to høyder, der den øverste gir flatt gulv når du slår ned bakseteryggen som kan deles 40/60. Skiluke glimrer imidlertid med sitt fravær.

Gøyal

Den vesle loppa overrasker positivt bak rattet. 6-trinnskassa jobber bra, sammen med motoren. I kjøreprogrammet Dynamic balanserer den fint med å ha tilstrekkelig rask respons, når man klemmer på gassen.

NENSTEN SOM S1: Forrige generasjon fikk en 2 liter i S1 Quattro, på 235 hester og råskinnet A1 Quattro på hele 265 hk. Denne har 200 hk og er morsom den også. Foto: Rune M. Nesheim:
NENSTEN SOM S1: Forrige generasjon fikk en 2 liter i S1 Quattro, på 235 hester og råskinnet A1 Quattro på hele 265 hk. Denne har 200 hk og er morsom den også. Foto: Rune M. Nesheim: Vis mer

Den stresser ikke med kjempehøyt turtall, men møter gjerne i området 3-4000 når du klemmer ned mot kickdown. Den er rask med å legge seg ned på turtall igjen, når man legger seg på lavt turtall, så man kan bruke Dynamic-oppsettet eller velge sportslig drivverk, under det individuelle programmet.

Paddleshift er påkrevd hvis man vil ha opp morofaktoren. Da kan man planlegge kjøringen på småveiene og glede seg over et forsiktig napp under giring i akselerasjon. Elektronisk programmert selvfølgelig, men litt kult likevel.

Velger man Eco blir opplevelsen en ganske annen. Den clutcher ut ved oppslipp, og gasspedalresponsen blir merkbart mer ufølsom. Giring til neste gir skjer ved 4.500, og girkassa blir litt mer uinspirert. Men man har valget. Det er bra.

TØFFING: De hvite 18-toms kontrastpakka, med sort tak, sorte speil og kul sort list på kanalen koster, men Audi-Sport-felgene koster 12.000 ekstra for 40 TFSI, og hele 24.000 for 30 TFSI. Forstå det den som kan.. Foto: Rune M. Nesheim
TØFFING: De hvite 18-toms kontrastpakka, med sort tak, sorte speil og kul sort list på kanalen koster, men Audi-Sport-felgene koster 12.000 ekstra for 40 TFSI, og hele 24.000 for 30 TFSI. Forstå det den som kan.. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Ha tunga rett i munnen

Vi var nylig ute og kjørte lillebror 30 TFSI, med sparsomme 116 hester, fra en tresylindret bensinmotor. Selv om motoren overrasket positivt, fikk vi sjokk da vi så prisen med S-Line og en del utstyr. Hele 442.000 kroner skulle de ha for den.

Da er det bedre å gå for storebror 40 TFSI. Den fås bare i S-Line-utførelse og en del av utstyret som man må betale ekstra for hos lillebror, er standardpakke.

Testresultat

Audi A1 Sportback 40 TFSI

Terningkast 4
Artig spreking med dyrt ekstrautstyr

Lekker design, moderne interiør, smart og enkel betjening, kul motor artig å kjøre, grei størrelse.

Blir dyr med alt utstyret man ønsker.

Men selvsagt er det ting som koster ekstra her også. 17-tommere er standard, men retrofelgene koster 12.000, sort tak koster 5.000 og kontrastpakka (med speil, frontspiler og kanallist) koster 3.500. Det største innhugget er likevel den store navipakka du bare må ha, dersom du ønsker den store multimeidaskjermen og Bluethoot-tilkobling til strømming: Hele 26.000 kroner.

Bare den pakka alene gjør at 40 TFSI tangerer 400.000 kroner. Vår bil har Dynamic Performance-pakke, med justerbart understell og større bremser, med røde kalippere. Det koster 13.000 og er ikke nødvendig, hvis du skal spare penger. Regn likevel med å bruke 450.000 kroner.

Det begynner å bli dyrt. En Golf GTE, eller Audi A3 e-tron, for eksempel, er sprekere, større og billigere.

Audi A1 Sportback 40 TFSI

Motor:R4, 16V, turbo, bensin
Slagvolum:1.984 ccm
Effekt - o/min :200 hk / 5.000
Dreiemoment - o/min:320 Nm / 1.500
0-100 km/t:6,7 sek
Toppfart:237 km/t
Forbruk WLTP:0,69 l/mil
CO2-utslipp WLTP:159 g/km
Tankvolum:40 liter
L/B/H:407/175/141 cm
Akselavstand:255 cm
Dekkdimensjon:225/35R18
Bagasjerom:351/1125 liter
Egenvekt:1.125 kg
Pris fra kr.:371.000,-
Pris denne bil:Ca. 460.000,- (utenlandsk bil)