Ny pris for elbilen Jaguar I-Pace

Prissjokk: Øker med 100.000,-

Jaguar setter opp prisen på sin populære norgesbil med med over 13 prosent.

BLIR MYE DYRERE: Fra nå koster elbilen Jaguar I-Pace 100.000 kroner mer. Foto: Øystein B. Fossum
BLIR MYE DYRERE: Fra nå koster elbilen Jaguar I-Pace 100.000 kroner mer. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Fra og med i dag må du ut med minst 747.900 kroner (inkl. frakt/levering), om du vil sikre deg elbilen Jaguar I-Pace. Det er en prisøkning på om lag 98.000 kroner - eller 13,8 prosent - sammenlignet med den tidligere fraprisen på 650.200 kroner.

Det har i en periode vært usikkerhet hva som skulle skje med prisene på Jaguar og Land Rovers biler, men i dag slapp altså importøren bomben.

– Jaguar Land Rover har de siste månedene holdt tilbake på en uunngåelig prisøkning, til tross for at andre importører har valgt å øke sine priser grunnet valutaendringene. Nå har også vi valgt å justere våre nybil-priser, på blant annet vår helelektriske Jaguar I-Pace, forteller pr- og kommunikasjonsrådgiver Vilde Riise hos importøren til Dinside.

Ikke alene

Riise har helt rett. I april satte Audi-importøren opp prisen på blant annet I-Pace-konkurrent og Norges mest solgte bil i 2020 (e-tron), med inntil 12 prosent. Hyundai, BMW og Porsche er også blant dem som har måttet bite i det sure eplet og øke prisen vesentlig.

I tillegg til nevnte valuta-korrigering har også I-Pace fått oppgraderinger.

– Vi har justert prisen, og samtidig presentert en helt ny modell; Jaguar I-Pace 21MY. Den får et splitter nytt infotainmentsystem. I tillegg vil den ha mulighet for trefase-lading, og den kommer med et forbedret oppdateringssystem (oppdatering over nettet), samt et nytt 3D-kamera. Ny startpris på denne modellen er 737.950 kroner, forteller Riise.

Jaguar I-Pace-salget i Norge

# 2020 # 2019 # 2018
40.44711.3.08033.1.081

Tabellen viser antall nybilregistreringer av Jaguar I-Pace i Norge, siden lansering i 2018, inkludert hvor på bestselgerlista modellen har endt opp. 2020 gjelder til og med juni måned. Kilde: OFV

Nye priser for Jaguar og Land Rover

Merke Modell Ny startpris
JaguarI-Pace (MY20/MY21)737.950,-
E-Pace (MY20)743.950,-
F-Pace (MY20)824.950,-
F-Type (MY20)1.011.950,-
XE (MY20)623.950,-
XF (MY20)730.950,-
XF Sportbrake (MY20)770.950,-
Land RoverRange Rover Evoque (PHEV) (MY20,5)665.950,-
Range Rover Velar (MY20)1.039.950,-
Range Rover Sport (MY20,5)1.234.950,-
Range Rover (MY20,5)1.642.950,-
Discovery Sport (PHEV) (MY20,5)646.950,-
Discovery (MY20)1.097.950,-
Discovery Varebil (MY20)732.950,-
Defender (MY20)1.138.950,-
Defender varebil (MY20)788.950,-

Tabellforklaring: Prisene oppgitt her er frapriser, eksludert frakt og levering på 9.950 kroner.

Få biler

Etter at SUV-en Jaguar I-Pace ble Norges 11. mest registrerte bilmodell i fjor, har det gått litt tråere i 2020. Det skal ha mye med at det ikke har vært like enkelt å skaffe biler. Fortsatt skal dette være vanskelig for importøren.

ANNONSE:

Visste du at du kan refinansiere billånet ditt? Les mer her.

Selv om den elektriske SUV-en er den viktigste bilen til Jaguar Land Rover på det norske markedet, er ikke I-Pace alene om en kraftig økning i prisen. Også Jaguar XE (over 11%) og E-Pace (15%) får kraftige prishopp.

Importøren legger imidlertid størst vekt på de ladbare bilene (PHEV).

- For å oppnå Destination Zero, har Jaguar Land Rover nylig lansert Range Rover Evoque PHEV, og Land Rover Discovery Sport PHEV, som en begynnelse på elektrifiseringen av hele sin modellinje, forteller pr- og kommunikasjonsrådgiveren.

- Hybridversjonen av for eksempel Evoque, slipper kun ut 32 g/km CO2. Dette fører til at skatter og avgifter, i takt med utslippene, også synker. En ny Range Rover Evoque PHEV har en startpris på kun 665.950 kroner, reklamerer hun.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!