Ny pris for elbilen Jaguar I-Pace

Prissjokk: Øker med 100.000,-

Jaguar setter opp prisen på sin populære norgesbil med med over 13 prosent.

BLIR MYE DYRERE: Fra nå koster elbilen Jaguar I-Pace 100.000 kroner mer. Foto: Øystein B. Fossum
BLIR MYE DYRERE: Fra nå koster elbilen Jaguar I-Pace 100.000 kroner mer. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fra og med i dag må du ut med minst 747.900 kroner (inkl. frakt/levering), om du vil sikre deg elbilen Jaguar I-Pace. Det er en prisøkning på om lag 98.000 kroner - eller 13,8 prosent - sammenlignet med den tidligere fraprisen på 650.200 kroner.

Det har i en periode vært usikkerhet hva som skulle skje med prisene på Jaguar og Land Rovers biler, men i dag slapp altså importøren bomben.

– Jaguar Land Rover har de siste månedene holdt tilbake på en uunngåelig prisøkning, til tross for at andre importører har valgt å øke sine priser grunnet valutaendringene. Nå har også vi valgt å justere våre nybil-priser, på blant annet vår helelektriske Jaguar I-Pace, forteller pr- og kommunikasjonsrådgiver Vilde Riise hos importøren til Dinside.

Ikke alene

Riise har helt rett. I april satte Audi-importøren opp prisen på blant annet I-Pace-konkurrent og Norges mest solgte bil i 2020 (e-tron), med inntil 12 prosent. Hyundai, BMW og Porsche er også blant dem som har måttet bite i det sure eplet og øke prisen vesentlig.

I tillegg til nevnte valuta-korrigering har også I-Pace fått oppgraderinger.

– Vi har justert prisen, og samtidig presentert en helt ny modell; Jaguar I-Pace 21MY. Den får et splitter nytt infotainmentsystem. I tillegg vil den ha mulighet for trefase-lading, og den kommer med et forbedret oppdateringssystem (oppdatering over nettet), samt et nytt 3D-kamera. Ny startpris på denne modellen er 737.950 kroner, forteller Riise.

Jaguar I-Pace-salget i Norge

# 2020 # 2019 # 2018
40.44711.3.08033.1.081

Tabellen viser antall nybilregistreringer av Jaguar I-Pace i Norge, siden lansering i 2018, inkludert hvor på bestselgerlista modellen har endt opp. 2020 gjelder til og med juni måned. Kilde: OFV

Nye priser for Jaguar og Land Rover

Merke Modell Ny startpris
JaguarI-Pace (MY20/MY21)737.950,-
E-Pace (MY20)743.950,-
F-Pace (MY20)824.950,-
F-Type (MY20)1.011.950,-
XE (MY20)623.950,-
XF (MY20)730.950,-
XF Sportbrake (MY20)770.950,-
Land RoverRange Rover Evoque (PHEV) (MY20,5)665.950,-
Range Rover Velar (MY20)1.039.950,-
Range Rover Sport (MY20,5)1.234.950,-
Range Rover (MY20,5)1.642.950,-
Discovery Sport (PHEV) (MY20,5)646.950,-
Discovery (MY20)1.097.950,-
Discovery Varebil (MY20)732.950,-
Defender (MY20)1.138.950,-
Defender varebil (MY20)788.950,-

Tabellforklaring: Prisene oppgitt her er frapriser, eksludert frakt og levering på 9.950 kroner.

Få biler

Etter at SUV-en Jaguar I-Pace ble Norges 11. mest registrerte bilmodell i fjor, har det gått litt tråere i 2020. Det skal ha mye med at det ikke har vært like enkelt å skaffe biler. Fortsatt skal dette være vanskelig for importøren.

ANNONSE:

Visste du at du kan refinansiere billånet ditt? Les mer her.

Selv om den elektriske SUV-en er den viktigste bilen til Jaguar Land Rover på det norske markedet, er ikke I-Pace alene om en kraftig økning i prisen. Også Jaguar XE (over 11%) og E-Pace (15%) får kraftige prishopp.

Importøren legger imidlertid størst vekt på de ladbare bilene (PHEV).

- For å oppnå Destination Zero, har Jaguar Land Rover nylig lansert Range Rover Evoque PHEV, og Land Rover Discovery Sport PHEV, som en begynnelse på elektrifiseringen av hele sin modellinje, forteller pr- og kommunikasjonsrådgiveren.

- Hybridversjonen av for eksempel Evoque, slipper kun ut 32 g/km CO2. Dette fører til at skatter og avgifter, i takt med utslippene, også synker. En ny Range Rover Evoque PHEV har en startpris på kun 665.950 kroner, reklamerer hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer