Folke-elbil er priset

Prisene klare for Kia e-Soul

Kia har relativt sett vært lenge med i elbil-markedet og har rukket å komme med en helt ny generasjon elektrisk Kia Soul - nå ved navn e-Soul.

SETTER PRIS PÅ E_SOUL: Kias nye elbil skal koste fra 280.000 kroner (minste batteripakke og første utstyrsnivå). til 366.000 kroner (stor batteripakke og høyeste utstyrsnivå). Foto: Fred Magne Skillebæk
SETTER PRIS PÅ E_SOUL: Kias nye elbil skal koste fra 280.000 kroner (minste batteripakke og første utstyrsnivå). til 366.000 kroner (stor batteripakke og høyeste utstyrsnivå). Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Denne gangen har elbilen fra Kia fått navnet e-Soul, en benevnelse som står i stil med e-Niro, den andre elbilen Kia har i sitt sortiment og som bare har vært på markedet kort tid.

Men viktigere enn navnet er at bilen nå kan utstyres med en av to batteripakker: En på 64 kWt eller en på 39.2 kWt. På e-Soul med den minste batteripakken kan man velge mellom tre utstyrsnivåer, men bare de to øverste utstyrsnivåene med den største batteripakken.

Prisene er som følger:

39,2 kWt batteri, 136 hk, inntil 276 km rekkevidde:

  • Classic 279.900
  • Active 310.900
  • Exclusive 326.900

64 kWt batteri, 204 hk, inntil 452 km rekkevidde:

  • Active 349.900
  • Exclusive 365.900

Alle priser er veiledende og inkluderer frakt og levering i Drammen. De inkluderer understellsbehandling, ekstra ladekabel type 2, gummimatter og bagasjeromsmatte.

204 hester

Den største batteripakken kommer med den kraftigste elmotoren, som yter 204 hestekrefter og et dreiemoment på 395 newtonmeter fra første omdreining. 0-100 skal gjøres unna på 7,6 sekunder.

Den minste batteripakken kombineres med en motor på 136 hestekrefter og det samme dreiemomentet på 395 newtonmeter. Rekkevidden oppgis her til inntil 277 kilometer. Kias nye generasjon lithiumion-polymer-batterier skal ha 25 prosent høyere energieffektivitet enn forrige generasjon med en energitetthet på 250 Wattimer per kilo.

Mange tusen på veien

Elektrisk Kia Soul har vært en stor suksess i Norge siden den ble introdusert i 2014, og er blitt registrert i 16.500 eksemplarer. En stor andel av disse er blitt parallellimportert, da importørens tildeling av nye biler på langt nær klarte å møte etterpørselen.

Hvordan situasjonen blir på det planet, vites ikke for øyeblikket, men med de nye prisene og spesifikasjonene, er det utvilsomt duket for videre suksess for «annerledes»-elbilen fra Korea.