Pris, utstyr og motoralternativer

Vi tror ikke vi tar feil, når vi påstår at Skoda Fabia Combi blir Norges billigste stasjonsvogn. Det ser nemlig ut til at den billigste utgaven vil havne under 150.000 kroner.

Pris, utstyr og motoralternativer

I likhet med lillebror, kommer også stasjonsvognutgaven i tre forskjellige utstyrsklasser; Classic, Comfort og Elegance. Utstyrsklassene er imidlertid ikke hierarkisk oppbygd. Det vil si at du finner utstyr i Comfort som du ikke finner i Elegance, og omvendt. Bilen vil imidlertid bli tilpasset de ulike landene den skal selges i, og det er foreløpig ikke bestemt hva slags utstyr de forskjellige klassene vil få i Norge.

68 hestekrefter

Skoda-fabrikken tilbyr hele seks ulike motoralternativer, fire bensin- og to turbodieselmotorer. Det billigste motoralternativet har et slagvolum på 1.397 ccm, og yter 68 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er 120 Nm. I motsetning til de andre motorene har denne kun to ventiler per sylinder. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,71 liter per mil.

75 og 101 hestekrefter

De to neste motoralternativene har slagvolum på 1.390 ccm, og yter henholdsvis 75 og 101 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er 126 Nm for begge motorene. 75-hesteren forbruker 0,67 liter per mil, og denne motoren er den eneste som leveres i kombinasjon med automatgirkasse. 101-hesteren oppgis å bruke 0,71 liter per mil ved blandet kjøring.

115 hestekrefter

Skoda leverer også en toliters bensinmotor. Denne yter 115 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 170 Nm. Med denne motoren skal Fabia klare 0-100 kilometer i timen på 10,1 sekunder og en toppfart på 197 kilometer i timen. Oppgitt forbruk er 0,78 liter per mil ved blandet kjøring.

To turbodiesel-motorer

Pris, utstyr og motoralternativer

De to turbodieselalternativene er begge 1,9-litere. Den svakeste yter 64 hestekrefter og 125 Nm ved 1.600 o/min. Forbruket er oppgitt til lave 0,48 liter per mil.

Den andre dieselmotoren er utstyrt med Volkswagen-konsernets pumpedyse-teknologi og er langt kraftigere. Motoren yter 101 hk og kan skilte med 240 Nm allerede ved 1.800 o/min. Forbruket er 0,49 liter per mil, og med denne motoren under panseret skal Fabia klare 0-100 på 11,6 sekunder og en toppfart på 187 km/t.

Den norske Skoda-importøren, Harald A. Møller, har foreløpig ikke bestemt hvilke motorer som vil bli tatt inn til Norge. Den vanlige Fabia blir imidlertid tatt inn med 68 hk bensin og 101 hk diesel, og det er derfor ikke utenkelig at disse motorene også vil bli tilgjengelig i stasjonsvognutgaven.

Under 150.000 kroner

En vanlig Fabia med ustyrsnivå Classic og bensinmotor på 68 hestekrefter koster i dag snaue 140.000 kroner. Etter det vi har grunn til å tro, vil prispåslaget på stasjonsvognen ligge under 8.000 kroner. Dermed vil bilen havne under 150.000 kroner, noe som i tilfelle vil gjøre bilen til den billigste stasjonsvognen på det norske markedet. Med utstyrsnivå Comfort vil prisen sannsynligvis ligge rundt 155.000 kroner.

Nordmenn må vente til våren

Dessverre vil det ta tid før norske bilkjøpere får stifte bekjentskap med Fabia stasjonsvogn. For mens bilen lanseres i land som Tyskland og Frankrike allerede i november, vil vi nok nærme oss våren før bilen er på plass hos norske forhandlere. Harald A. Møller antyder i hvert fall mars/april som et sannsynlig lanseringstidspunkt.