Pris og motor

Ved oppstigningen til fjellet kom beskjeden fra kjørecomputeren om at gjenværende rekkevidde på tanken var lik null. Vi håpet på at bensinmåleren var den som visste sannheten om tilstanden i bensintanken av de to, og kjørte modig videre over fjellet.

Og heldigvis var bensinmåleren den fornuftigste av de to, så vi kom oss velberget til Hemsedal uten å måtte gå løs på nød provianten vi var utstyrt med. Vi kjørte bensinmotoren, og jammen svelget den unna de dyre dråpene raskt.

Ny bensinmotor

Bensinmotoren er altså ny i Pajero, og er en 3,5-liters GDI - altså en bensinmotor med direkte innsprøytningssystem. Denne motoren har 202 hestekrefter som slår til ved 5.000 omdreininger i minuttet. Maks dreiemoment er på 318 Nm, ved 4.000 omdreininger i minuttet.

Denne fås bare i 5-dørsutgaven, og har en akselerasjon på 12,5 sekunder fra 0-100 kilometer i timen.

Men du og du for et forbruk. Kjørecomputeren i vår bil oppga et gjennomsnittsforbruk på mellom 1,3 og 1,4 liter bensin per mil. Og i motsetning til rekkevidden på drivstoffet som vi fikk oppgitt av den samme computeren, så stemmer dessverre forbrukstallene. Fra produsent oppgitt forbruk ved blandet kjøring er 1,28 liter per mil - ved bykjøring er forbruket 1,70 liter per mil.

Gjenbruk i to nivå

Du har to dieselalternativer i nye Pajero: en gammel 2,5-liter som er den samme som satt i den gamle Pajeroen og som også sitter i Pajero Sport og Galloper, og en helt ny dieselmotor på 3,2 liter som er en videreutvikling av den utgående 2,8-literen fra forrige Pajero-generasjon.

Den gamle 2,5-literen har fått en hest mer med denne nye generasjonen og er oppe i 100 hestekrefter, mens dreiemomentet er det samme: 240 Nm ved 2.000 omdreininger i minuttet.

Den nye dieselmotoren har et slagvolum på 3.200 ccm, og er utstyrt med 165 hestekrefter som du drar full nytte av ved 3.800 omdreininger i minuttet. Denne har et maksimalt dreiemoment på 373 Nm ved 2.000 omdreininger i minuttet. Litt avhengig av utstyrsnivå og modellkode, bruker 5-dørsvarianten med denne motoren fra 12,0 til 13,8 sekunder fra 0-100 kilometer i timen.

Priser

Startprisen på Pajero som personbil, med tre dører og minste dieselmotor er 513.900 kroner. Rimeligste mulighet dersom du ønsker fem dører, er 556.900 kroner - og du får da minste dieselmotor på 2,5 liter. Prisene for 5-dørs med den nye 3,2-liters dieselmotoren begynner på 689.900 kroner, og ønsker du bensin i tanken må du ut med 800.900 kroner.

Det største salgsvolumet regner importøren med blir av varebiler. Der er prisene selvsagt litt vennligere: De starter på 299.900 kroner for billigste 3-dørs, 319.900 for billigste 5-dørs - og ender på 439.900 kroner for 5-dørs med bensin i tanken.