Prelude: Villere VTEC

Mange motorer spytter motordeler når turtallet passerer 7.000 omdreininger i minuttet, men ikke motorene fra Honda. De yter sitt beste på høye turtall.

Hittil har Prelude VTi kunnet skryte av 185 hestekrefter. Det kan den ikke lenger, i allefall ikke dersom den har manuell gearkasse - for nå har Honda greid å ta ut ytterligere 15 hk fra den samme motoren.

Ingeniørene hos Honda har nemlig trimmet motoren opp til 200 hestekrefter. Det betyr at Honda Prelude 2.2 VTi med manuell gearkasse blir raskere. Akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen skal, i følge Honda, gå unna på 6,9 sekunder mens toppfarten vil ligge på 230 kilometer i timen. Kuren på Hondas helsestudio betyr ikke bare flere hester, mer viktig er det at dreiemomentet har økt fra 206 til 212 Nm, og at mer dreiemoment kommer klart tidligere. Det fører til at bilen får bedre akselerasjon i fart, og at motoren blir mer fleksibel enn før.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Den nye motoren vil i første rekke kun leveres sammen med manuell gearkasse. Det betyr at Prelude 2.2 VTi med automatgear fortsatt vil ha den "gamle" motoren med 185 hestekrefter.