Praktisk luksuskrysser

Synd den er så dyr. For den nye stasjonsvognutgaven av E-klasse er et imponerende kjøretøy.

Praktisk luksuskrysser


STOREFJELL (DinSide Motor): Det er ganske nøyaktig ett år siden vi for første gang stiftet bekjentskap med nye E-klasse, den gang i sedanutførelse. Vi lot oss imponere over bilen, som blant annet byr på en nærmest uovertruffen komfort.

Nå er altså stasjonsvogn-utgaven på vei til norske Mercedes-Benz-forhandlere. Dessverre er bilen så dyr at de færreste lønnsmottakere har mulighet til å vurdere den - startprisen lyder på 523.000 kroner. Likevel er det stor sannsynlighet for at de fleste snart får stifte bekjentskap med bilen - som drosjepassasjer. Drosjenæringen har nemlig en forkjærlighet for Mercedes-Benz E-klasse.

Baktung forgjenger

Praktisk luksuskrysser


De fleste forbinder nok derfor den utgående E-klassen med drosjenæringen - mens andre først om fremst forbinder bilen med Carmela Soprano. Uansett, bilen ser ikke spesielt dynamisk ut. Tvert i mot virker den stor og massiv. I tillegg virker den baktung, noe som skyldes det lange bakre overhenget og de store siderutene.

Skrå vinkel

Også den nye generasjonen har et langt bakre overheng, men flere designgrep sørger for at bilen virker langt mer dynamisk. Hvorfor? Jo, først og fremst fordi bakparten har fått en tidsmessig skrå vinkel. Mens forgjengerens bakpart var nærmest firkantet, luter taket nå allerede fra C-stolpene. Dermed har de bakre siderutene blitt tidsmessig trekantende, noe som fører til at bilens visuelle tyngdepunkt flyttes fremover. Du finner bilder av ny og utgående modell her.

Like rett bakfra

Praktisk luksuskrysser


Når man iakttar de to generasjonene rett bakfra derimot, er endringene forsiktige. Hvis man ser godt etter, vil man legge merke til at bakluken har blitt noe bredere og nå strekker seg helt ut mot bilens hjørner. I tillegg har enkelte lister og spalter forsvunnet, slik at bakparten oppleves som noe renere. Likevel må du være ganske observant for å avsløre hvilken utgave du har foran deg i køen.

Elegant front

Fra andre vinkler er det imidlertid lett å skille nykommeren fra den utgående modellen. Blant annet er den elegante fronten hentet rett fra sedanen. Med sine fire ovale og tilbakelente frontlykter fremstår denne som langt mer moderne enn sin mer butte forgjenger.

Men hvordan oppleves bilen i bruk? Les mer om plass, praktiske løsninger og elektriske godsaker her.