Pottebesvær?

Når bilen begynner å spy ut blå røyk, eller det kommer skarpladde smell fra under buken på den, bør du begynne å ane uråd. Kanskje er det på tide å jekke opp bilen og ta en titt på eksosanlegget.

Pottebesvær?
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Høye smell når du kjører kan være tegn på at eksosanlegget ikke er tett, noe du bør reagere på med en gang. Et utett eksosanlegg kan dessuten slippe ut høyere avgasser enn det som er lovlig, noe du ikke har lyst til å møte opp til Periodisk kjøretøykontroll med. Begynner sammenføyningene mellom eksosanlegget og motoren å slure, er dette første signal på et eksosanlegg som er i ferd med å ramle av.

Forskjellige

Det du vanligvis ser av eksosanlegget er eksospotta bak bilen hvor avgassene fra motoren kommer ut. Men eksosanlegget er mer enn det. Konstruksjonen på anlegget varierer noe mellom de forskjellige bilprodusentene og bilmerkene, men en del komponenter har de likevel felles.

Katalysator

Selve eksosanlegget er festet til eksos-manifolden, som igjen er festet til sylindrene i motoren. Eksosanlegget er festet til manifolden med et rør, som vanligvis er av stål. Røret forbinder manifolden med katalysatoren, som altså er en del av eksosanlegget. Katalysatoren omdanner store konsentrasjoner av hydrokarboner og kulloksid til et lavere og mer miljøvennlig nivå.

Lydpotta

Fra katalysatoren blir eksosen ledet gjennom et rør til lydpotta. Lydpotta sin oppgave er å redusere lyden av gassene fra motoren til et lavest mulig nivå. Gassene strømmer gjennom eksosanlegget under ekstremt høyt trykk. Når dette enorme trykket treffer luften i rørene som naturligvis ikke er under like høyt trykk, utvikles det lydbølger. Disse lydbølgene beveger seg raskere enn hva gassene selv gjør. Lydpotta gjør da om disse lydbølgene til varmebølger i stedet, så vi slipper unna med varme i stedet for støy.

Pottebesvær?

Slites naturlig

Eksossystemet slites naturlig etter hvert. Slik som alle andre deler av stål på bilen kan bli angrepet av rust, så kan også eksosanlegget bli utsatt for dette. Normal levetid for et eksosanlegg er 40.000-60.000 kilometer, men alt avhenger selvfølgelig av vær, vei- og føreforhold. Biler som stort sett kjører kortere turer er dessuten mer utsatt for rustangrep på eksosanlegget sitt enn andre. Er det angrepet av rust, kan det lett utvikle seg til hull, med det spetakkelet og den blårøyken det medfører.

Tips:

Hvis deler av eksosanlegget ditt er modent for utskiftning, er det oftest like greit å skifte hele eksosanlegget. Hvis du vil på med kjeledressen og ordne det selv, er det enkelte ting du må være oppmerksom på:

* Bruk alltid beskyttelsesbriller når du arbeider med eksosanlegget under bilen. Rustflak som drysser fra eksosanlegget kan treffe deg i øynene.

* Hvis du treffer på skruer som er vanskelige å få løs, spray rustløser på de. Vent så til rustløseren har begynt å virke før du begynner å skru igjen. Ikke bruk makt på fastrustede skruer, du kan da komme i fare for å gjøre mer skade enn godt.

* Etter at du har festet alle deler der de skal være, kan du ta litt eksospasta på fingeren og stryke over i skjøtene. Slik får du tettet alle små sprekker som eventuelt måtte være der.

Les trinnvis bruksanvisning om bytte av eksosanlegg