Porsche med trinnløs girkasse

Et stort problem ved trinnløse girkassene, eller CVT-kassene, var lenge at de kun kunne kobles til små motorer. Men verden har gått videre, og du får nå kraftigere og kraftigere motorer med dette girsystemet. Snart kommer også Porsche med sin CVTip.

CVTip er forkortelse for Continuously Variable Transmission / Tiptronic, som Porsche altså kaller sin trinnløse girkasse, med tiptronic-funksjon og muligheter til å skifte gir ved hjelp av knapper på rattet.

Uten gir og girskift

En CVT-kasse har i utgangspunktet ingen gir og girskift som en manuell girkasse eller en vanlig automatkasse. I en CVT-kasse overføres drivkraften mellom to ”tromler” med V-spor, ved hjelp av et stålbelte. V’en gjøres bredere eller smalere avhengig av turtall. Dermed forandres også utvekslingen. En av de store fordelene med en CVT-kasse, er at du får en trinnløs akselerasjon uten pauser, til forskjell fra manuelle girkasser eller automatkasser hvor du får et lite oppbrudd i akselerasjonen ved hvert girskifte.

Så mange gir fabrikken gidder å programmere

Med en CVT-kasse kan du skifte gir manuelt, ved at fabrikken programmerer inn girskift ved gitte intervaller. Fabrikken kan altså programmere inn så mange gir som de bare lyster på en CVT-kasse. Dette er også en av fordelene med en CVT-kasse, den kan tilpasses sjåførens kjøremønster på en måte som ingen andre girkasser kan.

Andre fordeler med en slik CVT-kasse er lavere drivstofforbruk, bedre ytelser, mer komfortable girskifter og lavere vekt.

Porsche sin CVTip-kasse er ennå under utvikling, da den per i dag ikke er i stand til å tåle belastningen fra de kraftige Porsche-motorene, men at det kommer er det liten tvil om.