Porsche med nytt bremsesystem

Porsche har lenge vært klasseledende på bremser, men nå kommer de med et nytt bremsesystem som er enda bedre: PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake). Systemet har keramiske bremseskiver, og Porsche blir verdens første til å tilby dette i en serieprodusert bil.

Først ute med dette nye bremsesystemet blir 911 Turbo, som vil ha keramiske bremser tilgjengelig som ekstrautstyr i løpet av neste år. Og for de som allerede har en 911 Turbo men som gjerne kunne tenkt seg disse bremsene, fortvil ikke: PCCB kan ettermonteres på Turbo uten problem.

Keramiske skiver

PCCB er forkortelse for Porsche Ceramic Composite Brake -- og hovedingrediensene i det nye systemet er keramiske bremseskiver og nye bremsesko av et kompositt-metall (sammensetning av forskjellige stoffer).
Konvensjonelle bremsesystemer, hvor skivene er av metall, har mange ulemper. Den størtste er bremsefading hvor bremsenes effekt forringes som en følge av høye temperaturer, som blant annet kan oppstå ved sportslig kjøring eller ved nedbremsning fra høye hastigheter. Et annet problem er vekten. Med keramiske skiver kan du imidlertid vinke farvel til begge disse problemene.

Effekten holdes oppe

De keramiske skivene tåler høye temperaturer mye bedre enn sine metalliske søsken, og både de keramiske skivene og de nye tilhørende bremseskoene har like god friksjon og effekt uansett om de er varme eller kalde. Gevinsten er kortere bremselengder og at bremsenes yteevne ikke svekkes selv under ekstreme nedbremsninger.

Varer ut bilens levetid

De keramiske bremseskivene er mye lettere enn tilsvarende av metall. Sammenliknet med bremseskiver av metall er keramikkskivene mer enn 50 prosent lettere -- noe som kan utgjøre opptil 20 kilo av bilens totralvekt. Denne reduksjonen betyr også at mindre masser må fjæres opp og ned under kjøring, noe som igjen resulterer i bedre fjæringskomfort og bedre kjøreegenskaper -- i tillegg til at en lettere bil også vil forbruke mindre drivstoff. Keramiske bremseskiver er også imune mot vann, salt og påfølgende rust -- og skal ha en levetid på rundt 300.000 kilometer, og det skal nesten ikke være nødvendig å skifte de selv under de tøffeste racing-forhold.