Porsche med full tenning

Fra en journalists ståsted hørtes det skrekkelig ut: Pressekonferanse kl. 06.00. Porsche burde jammen ha noe å skilte med. Men de fleste tilstedeværende våknet fort!

Porsche med full tenning

Når sant skal sies: DinSide var ikke tilstede på selve pressekonferansen, siden vi først fikk vite om den noen timer etter at den var gått av stabelen. Men referatene var klare, og bilen på podiet levnet ingen tvil, dette var showets stjerne, et nydelig og samtidig fullstendig rått konsept som har en bitte liten mulighet for å bli realisert.

Det er nemlig første gang Porsche har vist et "produksjonsbasert sportsbilkonsept" på en internasjonal bilutstilling siden 1993 -- da Porsche viste Boxster i Detroit. Porsche sier selv at det bare er små endringer som skal til for å sette Carrera GT i produksjon, og at en modell basert på dette konseptet allerede kan være i produksjon i 2003.

Rå nytelse

Under bakluken i Carrera GT regjerer en V10-motor, og både denne motoren, bremsene og den 6-stegede manuelle girkassen er hentet mer eller mindre rett fra Porsche sin motorsportavdeling.

Motoren har et slagvolum på 5,5 liter, og yter heseblesende 558 hestekrefter pluss 600 Newtonmeter ved over 8.000 omdreininger i minuttet. Sprinten fra 0 - 100 kilometer i timen går unna på under fire sekunder, 0 - 200 km/t tangeres på under ti sekunder. Toppfarten er alt annet enn politisk korrekt.

"Over 330 kilometer i timen", er beskjeden fra Porsches ingeniører...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ta med kortet!

Selv om dette er en bil som strengt tatt skal kunne trives på langturer: glem det. Du kan nemlig ikke ha med deg stort annet enn det du står og går i, men så må jo lommeboka være velfylt uansett.

Der man finner bagasjerommet på en vanlig bil, finner du motoren, selve girkassen og kraftoverføringen. Polstringen på siden av motoren har gått med til å legge inn et verktøysett (!) og en Maglite.

Korte tall og fakta

Carrera GT er 456 cm lang, 192 cm bred og 119 cm lav. Akselavstanden er 270 cm, sporvidden foran er 162 cm, og sporvidden bak er 157 cm. Bensintanken rommer 90 liter drivstoff. Utstrakt bruk av blant annet karbonfiber gjør at vekten er 1.250 kilo. Motoren er i sin helhet konstruert i lettmetall der blant annet sylinderveggene består av en blanding av nikkel og silisium.

Fordekkene har dimensjonen 265/30R19, bak står det 335/30R20-dekk. Dermed er det også plass til ekstreme keramiske bremseskiver som måler 380 millimeter i diameter, det er 50 millimeter mer enn i en 911 Turbo.

Tilbake til hovedartikkelen fra bilutstillingen i Paris