Denne helgen er det 50 år siden Porsche produserte sin første bil, 356. Nærmest bilen står Ferdinand Porsche. Foto: Porsche
Denne helgen er det 50 år siden Porsche produserte sin første bil, 356. Nærmest bilen står Ferdinand Porsche. Foto: PorscheVis mer

Porsche har bursdag

De siste 50-årene har smågutter i alle aldre sperret opp øynene når en Porsche har kjørt forbi. Plakater har prydet utallige gutterom, og har en Porsche vært parkert i gata har diskusjonen om hestekrefter og toppfart gått høyt. I helgen var det 50 år siden den første Porschen ble bygd.

Egentlig går historien om Porsche lenger tilbake enn til 1948. I 1931 ble nemlig Porsche Konstruktionburo für Motorenfahrzeug, Luftfahrzeug und Wasserfahrzeugbau etablert. Firmaet utviklet og produserte motorer både til biler, båter og fly. Etterhvert ble bedriften utvidet og Ferdinand Porsche og hans teknikere begynte utviklingen av Bobla - bilen som dannet basis for den første ekte Porschen.

Den første het 356

Den første Porsche så dagens lys i 1948. Det var en sølvfarget cabrioet med typebetegnelsen 356. Bilen hadde en toppfart på 135 kilometer i timen og var dermed en av de raskeste bilene på den tiden. Motor og chassis hadde den fra Bobla. Riktighok var motoren noe trimmet, men alle deler bortsett fra karosseriet stammet fra hyllene til Volkswagen.

Hastighetsrekorder

Klassikeren som så mange har drømt om, Porsche 911. Foto: Porsche Vis mer

Det skulle ikke gå lenge før Porsche gjorde seg bemerket innen motorsport, bare to år etter den første bilen ble presentert blir de første hastighetsrekordene satt. For biler med slagvolum opp til 1.500 ccm markerte Porsche seg ved å holde en gjenomsnittshastighet på 124 og 129 kilometer i timen over 4.000 og 10.000 kilometer.
I 1951 vinner Porsche for første gang sin klasse i Le Mans 24-timers løp.

5.000 i 1954

Seks år har gått siden den aller først 356 rullet ut fra fabrikken i Gmund, Østerrike, hvor Porsche produserte bilene de første årene. Det har vært seks år med mange milesteiner, allikevel er nok markeringen av Porsche nummer 5.000 det største. To år senere blir Porsche nummer 10.000 produsert, mens jubileumet for den 25.000 produserte Porschen står i 1958.

Porsche 911 i 63

Porsche Boxster er en rendyrket roadster. 204 hester og 0-100 på 6.5 sekunder. Foto: Porsche Vis mer

Den Internasjonale bilutstillingen i Frankfurt 1963 har mange godbiter, men den største er kanskje Porsche 911. På samme måte som i 356 hadde også denne bilen en luftkjølt boksermotor som er montert bak.

Produksjonen av 356 stopper ikke før i 1965, da med 75.000 produserte enheter.

Nye biler

Mot slutten på 70-tallet forsøker Porsche å introdusere to nye bilmodeller. Det er 924 og 928. Noen store suksesser blir ikke disse bilene, onde tunger hevder at dette ikke er "ekte" Porscher fordi motoren sitter foran. Porsche 944 introduseres i 1981.
Porsche 924/ 944 og 928 ble etterhvert fjernet fra Porsches modellpalett - igjen stod 911.
Idag produserer Porsche to bilmodeller, Boxster og 911. Boxster er en roadster som drives av en seksylindret boksermotor på 2,5-liter og 204 hester.
911 leveres både som coupe og cabriolet. Motoren sitter naturligvis bak, er på seks sylindre og yter 300 hester fra 3,4-liter.

Store problemer

Designet er forsatt nesten det samme, 35 år etter at bilen først ble vist. Foto: henning Sund Vis mer
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Selv om Porsche har vært et fremgangsrikt bilmerke innen motorsport, og har ry på seg for å lage noen av de beste sportsbilene i verden har det ikke alltid vært lett for den tyske bilfabrikanten. Fra 1992 til 1993 gikk Porsche med et underskudd på en milliard kroner. Rykter gikk om hva som skulle skje med bedriften, men de greide seg og i 1994 og 1995 gikk Porsche igjen med overskudd - etter å ha sagt opp 1.400 arbeidere.
I dag er Porsche en solid bedrift, mye takket være Boxster og 911, bare i første halvår 1998 økte profitten med 80 prosent. Porsche har idag 8.000 ansatte og selger 30.000 biler i året.
I Norge var det ved årsskiftet registert 1.189 Porscher.