<strong>GODLYD I GTS:</strong> Cayenne GTS får tilbake V8. Coupe-modellen får disse pottene med ekstra påfyll av «godlyd». Foto: Porsche
GODLYD I GTS: Cayenne GTS får tilbake V8. Coupe-modellen får disse pottene med ekstra påfyll av «godlyd». Foto: Porsche Vis mer

Cayenne GTS

Porsche er tilbake med V8

Skalerer opp igjen med mer kraft og mer lyd.

Publisert
Sist oppdatert

Porsche lanserer en ny generasjon av de mest sporty Cayenne-modellene og bilentusiastene kan glede seg over å få et gjensyn med V8 i den mest sporty av dem, GTS.

Det er ikke første gang vi ser dette. 718 gikk ned fra 6 til 4 sylindre, men er nå tilbake med 4-liter i GTS igjen.

<strong>SORT:</strong> GTS kjennetegnes med Sport Design-pakke. Det betyr en masse sorte detaljer på hele bilen. Foto: Porsche
SORT: GTS kjennetegnes med Sport Design-pakke. Det betyr en masse sorte detaljer på hele bilen. Foto: Porsche Vis mer

GTS ligger mellom S og Turbo i hierarkiet og er egentlig den mest sportslige og baneorienterte av samtlige motorer, selv om Turbo-modellene er sprekere.

De gjenkjennes med en «sport design»-pakke som er standard. Det vil si en haug med sort blanke detaljer: vinduslister, logoer, speil, felger, lykteinnsatser og potter.

Det videreføres i interiøret, med bruk av mørk alcantara i tak, på seter, armlener og dørpaneler, i kombinasjon med mørke aluminiumsdetaljer.

Fra V6 til V8

Cayenne GTS kom for første gang i 2007. Da hadde den en selvaspirerende 4,8-liters V8, den samme motoren som ble brukt i Turbo-utgavene, men uten turbo. Motoren ga 405 hester, 500 Nm, kul lyd og høyt bensinforbruk.

<strong>MER KJØREGLEDE:</strong> GTS står 20 mm lavere på hjula enn øvrig program. Foto: Porsche
MER KJØREGLEDE: GTS står 20 mm lavere på hjula enn øvrig program. Foto: Porsche Vis mer

Dagens modell har i stedet en V6 fra Cayenne S. Effekten er skrudd opp fra 420 til 440 hester, og dreiemomentet er hevet fra 550 til 600 Nm.

Nå er V8 fra Turbo tilbake. Det er først og fremst lydbildet som blir til det gode for de nye eierne. Før hadde man 440 hestekrefter og 600 Newtonmeter. Nå får man 20 mer av hver.

Med Sport Chrono-pakka klarer den 0-100 kilometer i timen på 4,5 sekunder og toppfarta er 270 kilometer i timen - mot 5,1 sekunder og 262 kilometer i timen for bilen den erstatter.

For å hedre gjenfødelsen av V8, blir GTS utstyrt med ny sportseksos, med to nesten sentralt plasserte potter, som i 911. Porsche beskriver lyden som en «rik, sporty lyd med unik karakter».

<strong>ALCANTARA:</strong> Du skal være glad i semska skinn dersom du går for GTS. Nær sagt hele interiøret er i dette materialet. Foto: Porsche
ALCANTARA: Du skal være glad i semska skinn dersom du går for GTS. Nær sagt hele interiøret er i dette materialet. Foto: Porsche Vis mer

Anlegget blir bare tilgjengelig i coupé-versjonen og vil senere dukke opp i turbomodellen også.

De aller fleste velger den potente ladbare hybriden. Og det skjønner vi. Den koster en halv million mindre og har både mer effekt og dreiemoment. 462 hk og 700 Nm for å være nøyaktig.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer