Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Porsche Cayenne Turbo (2003)

Dette er den råeste SUV’en på markedet. Her til lands var den svært populær, noe som gir attraktive priser. Her kan du få mye krutt for pengene!

Er det en gigant-skilpadde eller er det virkelig en Porsche? Jo da, mange uttrykte sjokk og vantro da sportsbilprodusenten fremfor noen fant ut at også de skulle hive seg på den økende SUV-bølgen i 2002. Tanken var at 911-kundene gjerne også hadde en SUV som familiebil og da kunne vel Porsche selge dem det også. Men for å ha råd til det i det hele tatt, slo de seg sammen med Volkswagen og dermed ble det utviklet en bil som skulle hete både Audi Q7, Porsche Cayenne og VW Touareg.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

I ettertid er dette uten tvil en av de største genistrekene utført i bilbransjen, i hvert fall sett med økonomiske øyne. Navnet fordrer visse egenskaper og det er klart at Cayenne skulle bli noe ekstraordinært. Ordentlig firehjulstrekk med mulighet for å ta seg frem offroad, men fokuset lå på massivt med krefter og kjøreegenskaper som satte en helt ny standard.

Kun V8-motor var godt nok for Porsche - de ville ha respekt med en gang de lanserte sin første SUV. S med 340 hester og Turbo med 450 fra en 4,5-liters motor var alternativene. Senere kom VW-konsernets V6-motor på 3,2 liter og 250 hester. For få år siden kom den også med diesel, som vel omtrent var det som skulle til for å få de mest ihuga 911-fantastene til å vri seg i grava.

Foto: Autofil Vis mer

Cayenne er selvsagt ingen lettvekter og vår bil veier 2275 kilo. Turbomotoren er imidlertid et fyrverkeri i seg selv. 620 Nm er nok til å sende beistet til 100 km/t på utrolige 5,6 sekunder. Toppen nås på 266 km/t. Lyden og skyvet er som fra en annen verden der du sitter høyt over bakken. Personlig husker jeg ennå steinansiktet og den intense pustingen Repro-Vidar i sin tid fikk bak rattet da vi kjørte den først i 2003.

Ulempen med slike biler er at de blir hardt kjørt, noe vår bil også later til å ha blitt. Litt slakk i drivverk og slitte fôringer rundt forbi merkes. Men selger bedyrer at alt skal overhalles før salg. Firehjulstrekksystemet har ikke tilsvarende låsemuligheter som bror Touareg, men det tar deg frem ved de aller fleste situasjoner du vil komme utfor.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Ulempen med at en bil er utviklet i samarbeid med flere aktører er at ingenting blir unikt. Derfor er det lett å kjenne igjen vindusvisker- og blinklyshendel, vindusheisknapper og andre brytere fra Volkswagen. Forskjellen er at det totalt sett er mer eksklusivt her. Skinntrukket dashbord, dørpaneler og instrumentpanel-lokk trekker opp. Plastdetaljene i midtkonsollen trekker ned. Det samme gjør oppbevaringsboksen mellom setene som knirker og er blitt lealaus. Tykkelsen på gulvtepper og kvaliteten på skinnet i setene er likevel på nivået over samarbeidspartnerne. Tross romslige mål utvendig kan vi ikke si at Cayenne heller er særlig stor innvendig. I baksetet har du noe bedre takhøyde for voksne, mens barn vil oppleve å sitte lavere. Bagasjerommet tar brukbare 540/1770 liter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Det er ingen tvil om at Cayenne først og fremst er en sportslig SUV fremfor noe du kjøper for å ta deg frem på glatta med. Kjøreegenskaper står i fokus, og selv om du ikke er hevet over de fysiske lover, er dette så bra det kan bli for en bil i denne klassen. Turbotrykkmåleren lyser imot deg og forbruket på oppgitte 2,19 (som øker grådig fort) ved bykjøring gjør at du vil få julekort hvert år fra bensinselskapet ditt.

Foto: Autofil Vis mer

Cayenne er årsaken til at Porsche har hatt såpass enestående økonomi at kunne lansere flere nykommere som Panamera og Cayman. Karosseriet på testbilen kan heves og senkes, og stivheten i understellet variere fra sport til komfort. Det er liten grunn til å leite etter noe fornuft med Cayenne Turbo, men det er sannsynligvis tidenes mest autofile SUV.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Porsche Cayenne Turbo (2003)

Hytteraketten fremfor alle

Verken pen, rimelig eller praktisk