Porsche Carrera GT

Målet var å få bilen så lett som mulig, så rask som mulig og det skulle være mulighet for å kjøre bilen på landeveien.

Porsche Carrera GT
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Bilen ble vist for første gang på bilutstillingen i Paris høsten 2000. Etter det har det ikke skjedd så mye rundt Carrera GT, men ideen var at dette skulle bli en gatebil. Spekulasjonene har gått ut på at det skal komme en variant av Carrera GT sommeren 2003, men det ikke bekreftet per i dag.

Rå ytelser

Bilen er i sin helhet nyutviklet og sprenger nye grenser med sine enorme ytelser. 0-100 kilometer i timen går unna på under 4 sekunder og før du ser 10 sekunder på stoppeklokka passerer du 200 kilometer i timen. Toppfarten skal være over 330 kilometer i timen.

V10

Porsche Carrera GT

Rett bak setene finner du en V10-motor med 5,5 liters slagvolum. Effekten er på 558 hestekrefter ved 8.200 omdreininger i minuttet og dreiemomentet er 600 newtonmeter. Motoren har en sylindervinkel på 68 grader og det er fire ventiler per sylinder og to overliggende kamaksler per sylinderrekke. Effekten blir levert til bakhjulene gjennom en sekstrinns girkasse.

Det skal stoppe også

Mye effekt krever også skikkelige bremser. Porsche Carrera GT har keramiske bremseskiver med en diameter på 380 millimeter. Foran er det åttestemplede kalipere og bak er det firestemplede.

Dekkdimensjonen bak er 335/30-20 og foran er det 265/30-19.

Stor og lett

Dette er ingen liten bil for den som måtte tro det. Lengden er 4.556 millimeter og bredden er 1.915 millimeter. Det var de store målene. Høyden er beskjedne 1.192 millimeter og vekten stopper allerede på 1.250 kilo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere spennende billedspesialer

Lamborghini Murciélago
Dodge Viper RT-10
Volkswagen W12 Coupé