Porsche Boxster S - Knock out

Porsche Boxster S er den seneste inkarnasjonen over temaet Boxster, og den desidert mest sportlige - men de ytre forskjellene mellom en Boxster og en Boxster S er små.

Forventningene var store, og motorjournalister fra hele verden flokket seg om den siste store nyheten fra Porsche på mange år - Boxster. Endelig skulle verden igjen få oppleve en ekte Porsche roadster, en bil som skulle videreføre en legendarisk arv fra Porsche 356/1 og ikke minst 550 Spyder.

Året var 1996, men historien om Boxster begynte allerede på bilutstillingen i Detroit i 1993.

Konseptet som ble virkelighet

For Porsche hadde egentlig ikke så mye å vise frem under bilutstillingen i Detroit i 93. Legenden 911 ventet på en oppgradering, videreutviklingen av Porsche 924 og 944 - nemlig 968 - var ikke lenger spennende, og den nærmest antikvariske 928 hadde for lengst mistet sin tiltrekningskraft. Selve modellspekteret var med andre ord traurig, og med bare dette på standen kunne man ikke forvente at teppene rundt de utstilte Porschene skulle bli nevneverdig slitt.

Men så var det konseptbilen Boxster da. Med et frekt design, midtmontert, sekssylindret boksermotor og løftet om at dens form sendte ut klare signaler om hvordan fremtidens sportsvogner fra smeden i Stuttgart skulle se ut - sørget den ikke bare for at Porsches modellprogram på utstillingen havnet fullstendig i skyggen, men også for at mang en tilskuer stirret øyet både stort og vått.

For svak motor

Tre år senere dukket Boxster opp igjen, men nå som produksjonsklar modell. Lovordene var mange, men den 2,5-liters store boksersekseren måtte tåle kritikk - for 204 hester ble i minste laget, trass i at dreiemomentet var bra. I dag er det endret, nå har Boxster fått 220 hester fra et slagvolum på 2,7 liter, og Boxster S kan skryte av et slagvolum på 3,2 liter og 252 hester.

Utvendig er det egentlig lite som skiller en Boxster S fra en Boxster; nytt luftinntak under nummerskiltet foran, to eksoshaler og bremseskiver som er ventilerte og kryssdrillet, samt røde bremsekalipere. Innvendig er bilene nærmest identiske, med unntak av at Boxster S har inskripsjonen "Boxster S" på midtkonsollen og enkelte aluminiumsdetaljer i interiøret som Boxster ikke har.

Men hvordan er Porsche Boxster S å kjøre, lever den opp til forventningene - eller blir 252 hester rent ut for meget? Les mer i kapittelet om Motor og kjøreegenskaper.