Porsche Boxster med 450 hestekrefter

De fleste av oss ville vært sjeleglade over å bli eier av en Porsche Boxster S. Men det finnes alltid folk som ønsker å heve seg over oss andre. Det italienske ombyggingsselskapet Stola bygger biler for slike.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Porsche Boxster er en roadster med midtmontert motor. Bilen kommer i to utgaver - Boxster og Boxster S. Førstnevnte henter kraften fra en 2,7-liters motor med 220 hestekrefter og klarer 0-100 kilometer i timen på 6,5 sekunder. Storebror Boxster S har en 3,2 liters motor som yter 252 hestekrefter. 0-100 går på 5,9 sekunder.

Senket frontrute

Dette er tydeligvis ikke bra nok for Stola, som har gått løs på Boxster med skiftnøkkel og drill. Blant annet er frontruten senket med 10 centimeter, noe som skal redusere luftmotstanden og gi bilen en lavere "look". I tillegg er luftinntakene i bakskjermen løftet og forstørret.

For å gjøre linjene renere er dørhåndtakene fjernet, og for å gjøre bilen tøffere har Stola plassert et tanklokk av racing-typen på panseret. Fete puddinger er selvsagt også på plass. Fordekkene er i dimensjon 225/40-18, mens de voldsomme bakdekkene er i dimensjon 275/35-18. Bilen har fått navnet Stola S82 Spyder.

911 Turbo-motor

Men det som er langt mer interessant enn de relativt beskjedne ytre forandringene, er det som har skjedd under motorlokket. Stola har nemlig kastet ut originalmotoren, og presset inn den samme motoren som sitter i Porsche 911 Turbo.

450 hester

911 Turbo-motoren er som kjent en sekssylindret boksermotor med slagvolum på 3,6 liter og to turboer. Porsche tar selv 420 hestekrefter ut av motoren, som yter voldsomme 560 Nm ved 2.700 o/min.

Stola synes tydeligvis ikke at dreiemoment er like viktig som hestekrefter. Ombyggingsselskapet har nemlig økt antallet hestekrefter fra 420 til 450. Dette er gjort på bekostning av maksimalt dreiemoment, som er sunket fra 560 til 410 Nm.

4 sekunder

Bilen skal ifølge Stola klare 0-100 kilometer i timen på omlag 4 sekunder. Dermed blir bilen raskere enn Porsche 911 GT2, som trenger 4,1 sekunder på denne øvelsen. Toppfarten oppgis til drøye 300 kilometer i timen.

Stola oppgir ingen pris, og det er kanskje like greit. Stola S82 Spyder vil kun bli laget i et svært begrenset opplag og vil kun bli solgt til Alfredo Stolas egne venner.

Relaterte artikler:

  • Test av Porsche Boxster
  • Test av Porsche Boxster S
  • Test av Porsche 911
  • Test av Porsche 911 Carrera 4
  • Omtale av Porsche 911 GT3 RS
  • Tekniske data for hele 911-familien