Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Porsche 944 (1991)

944 er en av Porsches største salgssuksesser med imponerende kjøreegenskaper, meget god kvalitet og best av alt – lav pris.

Porsche 944 kom på markedet i 1981. I motsetning til lillebror 924 skulle dette være ”ekte” Porsche tvers igjennom. Modellen ble en stor hit og ble produsert fram til 1991. På motorsiden var det stor utvikling. Den første utgaven hadde 2,5-liters firesylindret motor på 163 hester. Så begynte det å ta av og vi fikk blant annet 944S og 944 Turbo med henholdsvis 190 og 220 hester.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

944 S2 kom i 1989, den firesylindrede motoren var boret opp til 3 liter og tynet for 211 hester. På veien er den rett og slett imponerende. Selv med 238 000 km på telleverket har den tight girkasse og kvasse kjøreegenskaper. 50-50 i vektfordeling gjør den tryggere å kjøre enn en 911 og langt mer idiotsikker for uerfarne sjåfører. Motoren har meget bra bånndrag og trekker glatt fra 2000 omdreininger. Lyden blir aldri som 911s sekssylindrede boxermotor, men det låter bra gromt forbi 6000 omdreininger.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Som resten av bilen imponerer også dette med uslitelig kvalitet. Vår testbil har fått eksemplarisk behandling og materialkvaliteten er upåklagelig. Det er slitesterkt og ment å vare. Baksetene er ubrukelige og testbilen er kun godkjent registrert for to personer.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Porsche er Porsche. Selv om 944 aldri kunne sammenlignes med 911, var den attraktiv hos kjennere av sportsbiler. Den var selvsagt også et yndet statussymbol for jappene. Men i 1991 lå jappene nede for telling og 944 S2 kostet blendende 741 000 kroner. Vi har sett mange grelle eksempler på styling av Porsche 944 og de eierne burde vært banket helseløse for slik vandalisme. De bilene er kun harry! Men eksemplarene som er bevart originale har et helt annet image. Spesielt blant kjennere som vil gi deg tommelen opp.

Foto: Autofil Vis mer

Aldrende sportsbiler blir klassikere og det kjempes om de gode eksemplarene. Utvalget her hjemme er begrenset, men du finner lett en 944 fra i underkant av 40 000 kroner. Tilstanden kan det være verre med og ønsker du et velholdt, nyere og skikkelig eksemplar bør du oppjustere til nærmere 100 000 kroner. For en 944 S2 må du nok over 100 000-streken. Bruktimport kan være en løsning, men bruk tid for å finne det rette eksemplaret.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Porsche 944 (1991)

Glimrende kjøreegenskaper og sprek motor

Ikke forvent et billig bilhold