Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Porsche 928 (1979)

Går det an å skaffe seg en ”moderne” bil med veteranbilstatus og skikkelig motor? Svaret er ja: Porsche 928! Men gjør hjemmeleksa di, for kjøper du feil bil kan det koste deg dyrt…

Mange Porsche-entusiaster er skeptiske til alt som har motor foran bakakselen. Derfor blir 928 og andre frontmotoriserte Porscher ofte sett på som mindre rendyrkede biler enn 911. Fordommer til tross, en 928 er noe helt spesielt.

LES OGSÅ:

Ferdinand Porsche og direktør Ernst Fuhrmann satte i gang prosjektet på begynnelsen av 70-tallet med ett mål for øyet: Å utvikle en verdig erstatter til 911. Mange, deriblant Ferdinand selv, trodde ur-Porschen med luftkjølt motor i hekken hadde utviklet seg så langt det var mulig. I tillegg var mange kunder lei den noe ustabile adferden bilen var beryktet for. De ville ha en Porsche de kunne kjøre komfortabelt og fort med, uten å føle kniven på strupen i hver sving.

Foto: Autofil Vis mer

Resultatet ble en elegant GT-cruiser med svær V8-motor på 4,5 liter plassert rett bak forhjulene for best vektbalanse. Porsche ville samtidig vise verden at de kunne mer enn å finpusse på etterkrigsbiler, og proppet 928 full av teknologiske nyvinninger som passiv firehjulsstyring, transaksel og utvidet bruk av materialer som aluminium og polyuretan i karosseriet.

Porsche 928 ble til og med kåret til Årets Bil i 1978, og er til dags dato den eneste sportsbilen med denne tittelen. Bilen gikk rett i strupen på eksisterende sportsbil-bautaer som Corvette og Mercedes SL. I kjølvannet av oljekrisen og midt i den gryende jappetiden skulle Porsche 928 vinne fram hos nyrike med sans for raske GT-biler. Det ble fort åpenbart at den ikke ville bli en erstatter for 911, så bilene ble i stedet solgt side om side i 17 år. Selv om 928 ikke ble en kjempehit i forhold til sin mer kjente merkebror, ble den produsert i over 61 000 eksemplarer fra 1978 til 1995.

Foto: Autofil Vis mer

Med stor åtter rett foran torpedoveggen og manuell girkasse med såkalt ”dogleg” (førstegiret sitter der andregiret på konvensjonelle girkasser befinner seg), er opplevelsen spesiell før en i det hele tatt har kjørt av gårde. Når du etter hvert venner seg til det noe tunge girskiftet, vil du bli svært overrasket over hvor moderne bilen føles. Svært god lydisolasjon, gode seter, servostyring og en tight og direkte styrefølelse er ikke umiddelbart elementer en ser for seg i en 30 år gammel sportsbil. Etter hvert glemmer du alderen og kjører den som en hvilken som helst bil.

Og for en bil..! 928 føles stor på grunn av det brede karosseriet, men i hver sving krymper den og ligger perfekt takket være nøytral vektfordeling. Velg et gir, spiller ingen rolle hvilket, tråkk inn pedalen og la deg presse bak i setet av et fantastisk dreiemoment. Ikke bli overrasket om du ubevisst setter av gårde fra lyskryss i tredjegir. Å kjøre i femtegir gjennom et helt bysentrum, er heller ikke noe stress. Det eneste som trekker ned, er den uunngåelige drivstoffregningen. Men det finnes tørstere V8’ere. Og så var det de forferdelige vippelyktene. Eller er de litt kule? De lærde strides …

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Mange 928’er har svært slitt interiør. Vår testbil har nylig fått trukket nytt skinn over alt og ser ut som ny innvendig. Lærtrukket dashbord med tydelige sømmer, herlig retro-Porsche skinnratt og lettleselige instrumenter. Bilen har også to nødseter bak forsetene, og havner dermed i 2+2-klubben. Bak disse setene igjen finnes et overraskende stort bagasjerom. Dette er en ekte Gran Turismo, laget for lengre ferieturer for unge jappepar. Vi har også hørt historier om 928-eiere som har fraktet sementblandere i bagasjerommet. Ikke prøv det hjemme.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
En brukt 928 er kanskje en av bilverdenens best bevarte hemmeligheter når det kommer til å skaffe seg mest sportsbil for pengene. Et pent eksemplar kan bli ditt for mindre enn 150 000 kroner, en latterlig lav sum for en slik bil. For en tilsvarende 911 må du ut med 50 000 kroner mer, og da får du i tillegg dårligere ytelser. Pene 928’er vil nok bli mer og mer ettertraktet i framtida, så får du tak i en kan den fort bli et investeringsobjekt. Men la deg ikke friste av billige eksemplarer. 928 er proppet med elektronikk og vakuumstyring, og på en tretti år gammel bil kan mye gå galt. Noen feil er billige å utbedre, men mange er svært dyre. Kjøper du en 928 til gi bort-pris, er det bare å melde seg på ”Luksusfellen”.

Foto: Autofil Vis mer

Denne doningen er også en ekte underdog blant bilentusiaster. På grunn av de åpenbare forskjellene mellom 928 og den tradisjonelle 911 har den skapt et helt eget miljø. Porsche-puristene aksepterer 928 i større grad enn andre frontmotoriserte Stuttgart-biler, noe som ikke er så rart med tanke på hvor spesiell den er. Det er en diskret sportsvogn samtidig som den vekker oppsikt hos bilinteresserte. Det er likevel litt synd at mange uinnvidde tror det er en ”fattigmanns-Porsche”, en bemerkning de frontmotoriserte Porschene dessverre ofte får slengt etter seg. Sannheten er at sammenlignet med 928 er det 911 som framstår som strippet og enkel …

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Porsche 928 (1979)

Fantastisk kjøreglede for lite penger

Mange dårlige eksemplarer med dyre feil