Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Porsche 924 (1982)

En Porsche trenger ikke koste flesk. Faktisk kan du få en fin Porsche til 25 000 kr. Navnet er 924, og emblemet bærer er det samme Stuttgart-merket som på en flunk ny 911 til to millioner…

Porsche 924 ble født i 1975. Porsche produserte fra før bare 911, og derfor reagerte mange Porsche-fans i harnisk over denne lille billigbilen med motor fra VW/Audi. Menigheten holdt seg altså unna, men bilen ble likevel en suksess. I Norge er den ikke så vanlig, men også her dukker det opp fine eksemplarer fra tid til annen.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

De fleste er derimot svinekjørt og i avmagret tilstand. Dessverre. 924 har ikke de skarpeste kjøreegenskapene i Porsche-familien og er et lysår unna sin nærmeste slektning 944. Styringen er langt fra sportslig og presis, men du sitter godt i pene seter. Ytelsene er ikke akkurat i 911-klassen, men er langt fra så dårlige som enkelte tror. 0-100 km/t på 8,2 sekunder er helt akseptabelt. Som milsluker fungerer bilen godt.

Interiør
Pent og funksjonelt som bare Porsche kan det. Gode seter og sporty instrumentering. Kjedelig originalratt som dessverre bare Porsche kan…

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Bilen er pen, god å kjøre, billig i drift og har Porsche-merket på panseret. Men styringen er litt vag, og det hele blir litt mykt i kantene til Porsche å være. Når det er sagt, det er slettes ikke umulig at jeg som Porsche-entusiast kjøper en 924 en dag. Prisene er dessuten på bunnen, originale 924 vil stige i pris i årene som kommer! Da 924 kom på bruktmarkedet, sank den raskere i pris enn en hjullaster i puddersnø. Dette gjorde at fartsglade ungdommer overtok bilene.

Foto: Autofil Vis mer

Resultatet er at de fleste 924 i dag er hardt kjørt - eller enda verre: Ombygd til å ligne på en 944. De ombygde bilene må du sky som pesten! De vil i framtida ikke være verdt mer enn en leirhytte i Somalia... Porsche bygger kanskje verdens beste sportsbiler, men de koster alltid å vedlikeholde. De gode nyhetene er at masse deler er hentet fra lageret hos VW, og dermed snakker vi hyggelige delepriser. Girkasser fra før 1980 er kostbare å erstatte. Slitte clutcher koster en del, men alt i alt er bilen ikke noe pengesluk. Bensinforbruket er også en god del snillere enn på andre Porscher.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Porsche 924 (1982)

Billig i drift og god å kjøre

Ikke helt på høyde med andre Porscher