Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Porsche 911 C4 996 (1999)

Dette er den første vannkjølte 911’en. Med firehjulsdrift er dette en utrolig helårs-sportsbil som faktisk er både pålitelig og anvendelig…

911 har sine aner helt tilbake fra 1963. 996-utgaven kom i 1997, og ble møtt med skepsis fra puristene som mente at en 911 ikke var 911 uten luftkjølt motor. Etter hvert ble de overbevist, spesielt når det ble tydelig at Porsche ikke hadde tatt noen snarveier når det kom til kjøreegenskapene. 996 tilbyr en langt råere kjøreopplevelse enn sine eldre varianter.

LES OGSÅ:

Det første jeg merker meg er den berusende og sterkt vanedannende motorduren fra boxeren. Den er aldeles nydelig. Sist jeg kjørte Porsche 911 var det en 86-modell Turbo. Inntrykket den gang førte til et fårete glis som varte og rakk i lange tider. Det samme fårete gliset kommer ikke denne gangen. Tankene går til påstanden om at Porsche 911 har blitt softere. Det er noe i det.

Foto: Autofil Vis mer

Bilen er sprek som få og leverer et rått drag samtidig som den klistrer seg til veien. Det er bare at den virker så distingvert. Alt skjer så behersket og kontrollert. Massevis av hjelpemidler og moderne teknikk assisterer deg og gjør den svært lettkjørt. Automatgir med tiptronic bidrar også til dette. Det som gjør størst inntrykk er faktisk bremsene. De biter svært godt og stanser muskelbilen på null komma niks. På vinteren er dette virkelig en konge, takket være firehjulstrekken.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Gjennomført god sportsbil-stil med riktig snev av luksus. Andre biler forsøker å kopiere dette. Baksetet egner seg slett ikke for andre enn dverger og barn. Noen plastdetaljer i dashbordet ser litt billige ut og trekker totalinntrykket noe ned. Men i det store og hele er dette en svært luksuriøs og helstøpt coupé.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Ved å gjøre 911 mykere har den også blitt mer kommersiell. Uansett er 911 fortsatt en rendyrket sportsbil. Dette er et godt kompromiss mellom komfort og sport. Du får en rask, sikker og klassisk sportsbil. Dessverre har den tapt noe av aggressiviteten sin. Men hvis du ønsker mer, finnes det jo en GT3-utave med 400 hester, en Turbo-utgave med 420 hester, og en Turbo S- og GT2-utgave med 483 hester. Det burde ikke være noe problem å få nok krutt her.

Men vi kommer stadig tilbake til utseendet; liker vi det eller ikke? Litt vel soft, kanskje. Men den appellerer likevel. Som jentene i Bogstadveien i Oslo sa: ”Den er diskret, men smooth!”

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Porsche 911 C4 996 (1999)

Pålitelig kvalitet, helårsbil

Nedtonet råskap, lite plass