Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Porsche 911 993 (1995)

Porsche 911 med luftkjølt motor. Det er ikke nødvendig å si mer før gutter med autofil legning blir lengselsfulle i blikket. Nå kan du også eie en…

Dette er en godbit for entusiasten. 993-modellen, som den du ser her, ble lansert i 1993 og ble etterfulgt av 996 i 1997. 993 var oppfølger til 964-karosseriet og et skritt fremover for Porsche på flere områder. Karosseriet fikk et mer moderne formspråk med rundere linjer, og understellet gjennomgikk store endringer. Blant annet ble bakhjulsopphenget skiftet og man fikk inn en aluminiumsramme.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

Resultatet var en langt mer lettkjørt 911 en noensinne før. Dette skulle også bli den siste 911 med luftkjølt motor, noe som har gitt den en høy stjerne blant Porsche-fanatikerne. Motoren er en 3,6-liter på 285 hester, men 993 finnes også i en enda grommere RS-utgave med 3746 kubikk og 300 hester. For ikke å snakke om Turbo-versjonen fra 1995 med 4WD, biturbo og 408 illsinte gamper.

Interiør
Sett deg inn i de formstøpte stolene. Kjenn på rattet, tramp på de tunge pedalene som står opp fra gulvet. Kjæl med girspaken. Og vri om nøkkelen som sitter i låsen på venstre side av rattet. Allerede nå er du solgt. Når den herlige bokserseksen brummer lystig bak ryggen din, er Porsche 911 rett og slett avhengighetsskapende.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Porsche er noe så sjeldent som en sportsbil av hel ved. Kvaliteten er eksemplarisk. Den er faktisk så god at da den svenske mesteren Bjørn Waldergård skulle kjøre rally med en 911 og ringte til fabrikken for å få inn reservedeler, fikk han til svar: ”Skal du ikke kjøre 911? Da trenger du ingen!”

Porsche holder seg generelt godt i pris, og 911 er intet unntak. Dette er ikoner som entusiastiske eiere vet å ta vare på. Og når de først har fått kjenne på 911-følelsen, slipper de den aldri. I hvert fall ikke frivillig.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Porsche 911 993 (1995)

En fantastisk kjøremaskin som holder i evigheter

Dyr å eie og vedlikeholde, også populær blant biltyver