Porsche 911 40 år

Sporstbileverdenens kanskje mest polerte juvel har holdt det gående i 40 år - selv om de fleste vil se og oppleve at det er forskjell på en '63 911 og en GT2 som lanseres i disse dager har 911 beholdt særpreget.

Porsche 911 40 år


Særpreget er først og fremst at motoren er plassert så langt fra hjulene som styrer som mulig.

Fortsetter

911 er en viktig bil for Porsche, den har reddet økonomien i trange tider, og skal ifølge Porsche fortsette å være et viktig element i modellprogrammet. Første 911 ble vist i 1963 på bilutstillingen i Frankfurt som Porsche 901. Den gikk i produksjon i 1964 som 911 med en 2-liters sekssylindret luftkjølt boksermotor på 130 hestekrefter. 2004-modellen GT2 stiller med 483 hestekrefter.

2,2-liter

I 1969 økes sylindervolumet til 2,2-liter, og verstingen 911 S kan by på 180 hestekrefter. Allerede i 1971 kommer en ny økning, nå er det 2,3-liter og 190 hestekrefter som gjelder. Året etter dukker en virkelig klassisk 911 opp, nemlig Carrera 2,7. I 1973 får også resten av 911-programmet 2,7-liters motor.

Turbo

Porsche viser 1974 verdens første sportsbil med eksosturbo. 911 Turbo med 260 hestekrefter sto nok svært høyt på ønskelistene verden over, på samme måte som dagens 911 Turbo med 420 hestekrefter.

Toppløs i '82

911 Cabriolet vekker oppsikt i 1982, og året etter dukker konseptbilen som etterhvert blir 959 opp. Den nå 3,2-liters boksermotoren yter 231 hestekrefter i 911 Carrera. I 1984 stiller Porsche opp med 911 SC 4X4 i Paris-Dakar. De vinner på samme måte som de gjorde da de stillte til start i Monte Carlo Rally fra 1968-70. Porsche 959 Paris-Dakar gjør jobben og vinner i 1986.

959

Supersportsbilen 959 blir i 1987 tilgjengelig i gateversjon, og 911 Speedster presenteres samme år på Frankfurt-utstillingen. Året etter marker 911 Carrera 4 25-års jubileum for suksessbilen. I 1991 gjennoppstår 911 Turbo med 320 hestekrefter. Året etter er det 3,6-liter som gjelder og 911 Turbo 3,6 leverer 360 hestekrefter.

Rundere

Det entusiastene og innsiderne kaller 993 dukker opp i 1993 - rundere, bredere og lavere. Året etter dukker turboutgaven opp, denne gang er det to turboer som skremmer 408 hestekrefter ut av 3,6-literen. Dagens 911, med innsider kode 996, lanseres som 1998 modell. Vann er endelig funnet egnet som kjølemiddel, og første versjon av 3,4-literen yter 300 hestekrefter.

Nyt bildene her.

Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder
  • Porsche 911 40 år