Familiebiltest: Volvo V60 T8 Twin Engine R-design

Populær Volvo havner bakpå

Det er en stasjonsvogn i øvre sjikt, men er Volvo V60 T8 en så bra familiebil som svenskene vil ha det til?

VOLVO V60 T8 TWIN ENGINE: Volvos V60 T8 har sterk konkurranse i segmentet for familiebiler. Foto: Øystein B. Fossum
VOLVO V60 T8 TWIN ENGINE: Volvos V60 T8 har sterk konkurranse i segmentet for familiebiler. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Volvo har et særdeles godt renommé i Norge. Bilene deres er pene og solide, og de scorer alltid høyt på sikkerhet. Dessuten vil alle nikke anerkjennende til deg, om du kjører svenskt. Volvo har nemlig klart den vanskelige øvelsen å bli akseptert både av vanlige folk - og av fiffen.

I fjor ble derfor Volvo det femte mest solgte bilmerket her i landet. Volvo V60 ble dessuten den 14. mest solgte modellen, med bare 13 færre nybilregistreringer enn søster-SUV-en XC60 (Volvos bestselger i 2019, med 2646 registrerte biler) på plassen foran.

Volvo V60-salget i Norge

2019 2018 2017 2016 2015
2 6331 0491 5531 4981 895

De ladbare hybridene, T6 og T8, stod for over 60 prosent av V60-salget.

«Med nye Volvo V60 T8 Twin Engine har vi laget en stasjonsvogn som er perfekt for familier med en aktiv livsstil», skriver Volvo i pressematerialet som følger med bilen. Spørsmålet vårt lyder derfor; er Volvo V60 T8 den perfekte familiebil?

Bildeserie: Inn og ut med barn og vogn

FÅR DET TIL: Daniel Todnem (36) og hans ett år gamle sønn, Jakob, ble med Dinside på test av blant annet barnesetet. Vi konkluderte med at det var ganske trangt og keitete å feste både setet og barnet baki Volvo V60 T8 Twin Engine. Barnevogna måtte dessuten deles i to, for å få plass i bagasjerommet. Foto: Øystein B. Fossum
FÅR DET TIL: Daniel Todnem (36) og hans ett år gamle sønn, Jakob, ble med Dinside på test av blant annet barnesetet. Vi konkluderte med at det var ganske trangt og keitete å feste både setet og barnet baki Volvo V60 T8 Twin Engine. Barnevogna måtte dessuten deles i to, for å få plass i bagasjerommet. Foto: Øystein B. Fossum
FÅR DET TIL: Daniel Todnem (36) og hans ett år gamle sønn, Jakob, ble med Dinside på test av blant annet barnesetet. Vi konkluderte med at det var ganske trangt og keitete å feste både setet og barnet baki Volvo V60 T8 Twin Engine. Barnevogna måtte dessuten deles i to, for å få plass i bagasjerommet. Foto: Øystein B. Fossum
FÅR DET TIL: Daniel Todnem (36) og hans ett år gamle sønn, Jakob, ble med Dinside på test av blant annet barnesetet. Vi konkluderte med at det var ganske trangt og keitete å feste både setet og barnet baki Volvo V60 T8 Twin Engine. Barnevogna måtte dessuten deles i to, for å få plass i bagasjerommet. Foto: Øystein B. Fossum
FÅR DET TIL: Daniel Todnem (36) og hans ett år gamle sønn, Jakob, ble med Dinside på test av blant annet barnesetet. Vi konkluderte med at det var ganske trangt og keitete å feste både setet og barnet baki Volvo V60 T8 Twin Engine. Barnevogna måtte dessuten deles i to, for å få plass i bagasjerommet. Foto: Øystein B. Fossum
FÅR DET TIL: Daniel Todnem (36) og hans ett år gamle sønn, Jakob, ble med Dinside på test av blant annet barnesetet. Vi konkluderte med at det var ganske trangt og keitete å feste både setet og barnet baki Volvo V60 T8 Twin Engine. Barnevogna måtte dessuten deles i to, for å få plass i bagasjerommet. Foto: Øystein B. Fossum
FÅR DET TIL: Daniel Todnem (36) og hans ett år gamle sønn, Jakob, ble med Dinside på test av blant annet barnesetet. Vi konkluderte med at det var ganske trangt og keitete å feste både setet og barnet baki Volvo V60 T8 Twin Engine. Barnevogna måtte dessuten deles i to, for å få plass i bagasjerommet. Foto: Øystein B. Fossum
FÅR DET TIL: Daniel Todnem (36) og hans ett år gamle sønn, Jakob, ble med Dinside på test av blant annet barnesetet. Vi konkluderte med at det var ganske trangt og keitete å feste både setet og barnet baki Volvo V60 T8 Twin Engine. Barnevogna måtte dessuten deles i to, for å få plass i bagasjerommet. Foto: Øystein B. Fossum
FÅR DET TIL: Daniel Todnem (36) og hans ett år gamle sønn, Jakob, ble med Dinside på test av blant annet barnesetet. Vi konkluderte med at det var ganske trangt og keitete å feste både setet og barnet baki Volvo V60 T8 Twin Engine. Barnevogna måtte dessuten deles i to, for å få plass i bagasjerommet. Foto: Øystein B. Fossum

Begrenset plass

Stasjonsvogner har som regel styrken med å tilby god plass for pengene versus høyreiste SUV-er, men her føler vi at vårt testeksemplar kommer til kort.

For raskt finner vi ut at Volvo V60 T8 ikke er veldig praktisk når det kommer til inn- og utlasting. Én fordel er imidlertid at man ikke må løfte barnevogna høyt for å få den inn baki. Likevel får vi ikke plass til så veldig mye mer enn vogna der, siden vi ser oss nødt til å pakke den i to deler - ikke veldig praktisk når man er på farten, med en aktiv livsstil.

På papiret tilbyr Volvo et bagasjerom på hele 529 liter i denne modellen, men i praksis oppleves det som mindre enn på Skoda Superb, som vi testet sist, til tross for at sistnevnte bagasjerom er på 510 liter.

Med setene nede stopper tallet på 1364 liter på Volvo, mens Skoda rommer hele 1800 liter.

Bildeserie: Bagasjerommet

TRANGT: Til tross for et på papiret stort bagasjerom, sliter vi med å få mye mer enn én barnevogn inn baki, da den må deles. Vi er heller ikke veldig begeistrer for 40/60-delingen av stolene. Rommet under, hvor blant annet ladeledningen befinner seg, er dessuten også trangt. Foto: Øystein B. Fossum
TRANGT: Til tross for et på papiret stort bagasjerom, sliter vi med å få mye mer enn én barnevogn inn baki, da den må deles. Vi er heller ikke veldig begeistrer for 40/60-delingen av stolene. Rommet under, hvor blant annet ladeledningen befinner seg, er dessuten også trangt. Foto: Øystein B. Fossum
TRANGT: Til tross for et på papiret stort bagasjerom, sliter vi med å få mye mer enn én barnevogn inn baki, da den må deles. Vi er heller ikke veldig begeistrer for 40/60-delingen av stolene. Rommet under, hvor blant annet ladeledningen befinner seg, er dessuten også trangt. Foto: Øystein B. Fossum
TRANGT: Til tross for et på papiret stort bagasjerom, sliter vi med å få mye mer enn én barnevogn inn baki, da den må deles. Vi er heller ikke veldig begeistrer for 40/60-delingen av stolene. Rommet under, hvor blant annet ladeledningen befinner seg, er dessuten også trangt. Foto: Øystein B. Fossum
TRANGT: Til tross for et på papiret stort bagasjerom, sliter vi med å få mye mer enn én barnevogn inn baki, da den må deles. Vi er heller ikke veldig begeistrer for 40/60-delingen av stolene. Rommet under, hvor blant annet ladeledningen befinner seg, er dessuten også trangt. Foto: Øystein B. Fossum
TRANGT: Til tross for et på papiret stort bagasjerom, sliter vi med å få mye mer enn én barnevogn inn baki, da den må deles. Vi er heller ikke veldig begeistrer for 40/60-delingen av stolene. Rommet under, hvor blant annet ladeledningen befinner seg, er dessuten også trangt. Foto: Øystein B. Fossum
TRANGT: Til tross for et på papiret stort bagasjerom, sliter vi med å få mye mer enn én barnevogn inn baki, da den må deles. Vi er heller ikke veldig begeistrer for 40/60-delingen av stolene. Rommet under, hvor blant annet ladeledningen befinner seg, er dessuten også trangt. Foto: Øystein B. Fossum

Dessverre har Volvo valgt å gå for en 40/60-løsning på baksetene, som gjør det vanskeligere å legge ned setene som ikke er i bruk, for å frigjøre plass til mer bagasjeplass.

Ellers er romfølelsen helt ok. Undertegnede, som er 184 centimeter høy, har akkurat nok plass i baksetet (bak seg selv) - men ikke mer enn det. Panoramatak er standard, og hjelper på å gjøre rommet «større» - også for de som sitter framme.

I setene foran sitter begge «foreldrene» godt.

Midtkonsollen

BEKVEMT: Midtkonsollen fungerer som armlene for sjåføren. Foto: Øystein B. Fossum
BEKVEMT: Midtkonsollen fungerer som armlene for sjåføren. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
LITEN PLASS: På grunn av det elektriske batteriet er det imidlertid liten lagringsplass her. Foto: Øystein B. Fossum
LITEN PLASS: På grunn av det elektriske batteriet er det imidlertid liten lagringsplass her. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Vanskelig montering

«Det er ingen familiebil, om den ikke har Isofix-fester». To av baksetene i Volvo-en har dette. De er tilstoppet med en plastbit, man lett åpner for å ta festene i bruk. Dette er smart løst.

Isofix

ISOFIX: To av baksetene har Isofix-fester. Disse er dekket til av en liten luke. Foto: Øystein B. Fossum
ISOFIX: To av baksetene har Isofix-fester. Disse er dekket til av en liten luke. Foto: Øystein B. Fossum

Vi hadde imidlertid sett at det var mindre klønete å feste (og løsne) ungen i barnesetet. Bakdøra er trang, mens kupeen tilbyr liten plass til å arbeide. Her blir det dessuten et minus at bilen er så lav. All lemping i bilen krever bokstavelig talt en krummet rygg.

Har du to barn, som trenger barneseter, vil nok heller ikke en forelder holde ut veldig langt i midtsetet mellom disse.

Vi kritiserte Volvo V60 CC for å mangle én ting, som T8 Twin Engine har. T8 skulle imidlertid gjerne hatt høyden til Cross Country-modellen.

Bildeserie: Smarte løsninger

PUSSEKLUT: Ikke akkurat verdt mye penger, men det er greit å ha egen pusseklut til skjermen i midtkonsollen. I vårt tilfelle kunne kluten også kommet godt med til å vaske ryggekameraene. Foto: Øystein B. Fossum
BRA: Skjermen er relativt liten, men i dette tilfellet liker vi at den er stående slik at rygging og parkering går lett. Foto: Øystein B. Fossum
BRA: Skjermen er relativt liten, men i dette tilfellet liker vi at den er stående slik at rygging og parkering går lett. Foto: Øystein B. Fossum
LITT LUKSUS: Passasjerene baki kan skru på setevarme selv. Foto: Øystein B. Fossum
FIFFIG: Det er egen knapp både i bagasjerommet og i infotainmentet som slår ned nakkestøttene baki, slik at stolene blir klare for å legge helt ned.
HENDIG: Trykk «push», så kommer to koppholdere ut. Foto: Øystein B. Fossum
HENDIG: Trykk «push», så kommer to koppholdere ut. Foto: Øystein B. Fossum
GODE LØSNINGER: Baki er det egne knapper for å legge ned bakseter og få fram hengerfestet. Det er også flere festeanordninger for å sikre bagasje. Foto: Øystein B. Fossum
POSEHOLDER: Det er to slike, på hver side, i bagasjerommet. Foto: Øystein B. Fossum

Utstyr

Volvo V60 T8 er en premium-stasjonsvogn i begrepets rette forstand. Standard i prisen - som rikignok er veldig høy - er adaptiv cruisekontroll, armstøtte i midtkonsollen (passer bra, når batteriet ligger rett under), elektrisk førerstol med minne, oppvarmet ratt, panoramatak, skiltgjenkjenner og mer.

Head up-display og parkeringskamera med fiskeøye-bilde er dessverre tillegg man må betale for i teknikkpakke «Pro» (26.900,-, veiledende 42.520,-). Lyden fra Bowers & Wilkins-anlegget, som vi storkoste oss med, viste seg å koste hele 29.900 kroner.

PRAKTISK: Om du har hendene fulle av tung last, er det deilig å kunne åpne bagasjerommet med foten. Du må selv regne på om dette ekstrautstyret er verdt 10.900 kroner. Video: Øystein B. Fossum Vis mer

R-design-pakken (elektrisk passasjersete med minne og skreddersydd dashbord) koster 14.900 kroner (veiledende 18.100,-). Vinterhjulene våre koster også 26.625 kroner, på toppen av den oppgitte prisen.

Totalt for ekstrautstyret måtte vi ha betalt 133.225 kroner, med 18.820 kroner i «rabatt». Det viser seg å koste penger for premiumbiler ...

Bildeserie: Interiør

«SKANDINAVISK UTTRYKK»: Bilen er pen, også innvendig. Gode stoler trukket i skinn gjør det behagelig å sitte i Volvo V60 T8 Twin Engine. Foto: Øystein B. Fossum
«SKANDINAVISK UTTRYKK»: Bilen er pen, også innvendig. Gode stoler trukket i skinn gjør det behagelig å sitte i Volvo V60 T8 Twin Engine. Foto: Øystein B. Fossum
«SKANDINAVISK UTTRYKK»: Bilen er pen, også innvendig. Gode stoler trukket i skinn gjør det behagelig å sitte i Volvo V60 T8 Twin Engine. Foto: Øystein B. Fossum
«SKANDINAVISK UTTRYKK»: Bilen er pen, også innvendig. Gode stoler trukket i skinn gjør det behagelig å sitte i Volvo V60 T8 Twin Engine. Foto: Øystein B. Fossum
«SKANDINAVISK UTTRYKK»: Bilen er pen, også innvendig. Gode stoler trukket i skinn gjør det behagelig å sitte i Volvo V60 T8 Twin Engine. Foto: Øystein B. Fossum
«SKANDINAVISK UTTRYKK»: Bilen er pen, også innvendig. Gode stoler trukket i skinn gjør det behagelig å sitte i Volvo V60 T8 Twin Engine. Foto: Øystein B. Fossum
«SKANDINAVISK UTTRYKK»: Bilen er pen, også innvendig. Gode stoler trukket i skinn gjør det behagelig å sitte i Volvo V60 T8 Twin Engine. Foto: Øystein B. Fossum
«SKANDINAVISK UTTRYKK»: Bilen er pen, også innvendig. Gode stoler trukket i skinn gjør det behagelig å sitte i Volvo V60 T8 Twin Engine. Foto: Øystein B. Fossum
«SKANDINAVISK UTTRYKK»: Bilen er pen, også innvendig. Gode stoler trukket i skinn gjør det behagelig å sitte i Volvo V60 T8 Twin Engine. Foto: Øystein B. Fossum
«SKANDINAVISK UTTRYKK»: Bilen er pen, også innvendig. Gode stoler trukket i skinn gjør det behagelig å sitte i Volvo V60 T8 Twin Engine. Foto: Øystein B. Fossum

Herlig kjøreopplevelse

I rettferdighetens navn må vi understreke at Volvo V60 T8 Twin Engine er en herlig kjøremaskin - kanskje til og med Volvos beste. Vi regelrett koser oss når vi endelig får satt oss ned i R-design-stolene og tråkket på gasspedalen.

VASK AV! De fire ryggekameraene (foran, bak og ett på hvet sidespeil) blir raskt skitne. Foto: Øystein B. Fossum
VASK AV! De fire ryggekameraene (foran, bak og ett på hvet sidespeil) blir raskt skitne. Foto: Øystein B. Fossum
VASK AV! De fire ryggekameraene (foran, bak og ett på hvet sidespeil) blir raskt skitne. Foto: Øystein B. Fossum

Motorene leverer til sammen 390 hestekrefter. Akselerasjon og forbikjøringer er ikke noe problem, da 0–100 på papiret går unna på 4,9 sekunder. Den registrerte toppfarta er 250 km/t, noe ingen bør teste ut i praksis uansett.

Med andre ord har vi absolutt ingenting å utsette på kjøreinntrykket i Volvo V60 T8.

Det blandede forbruket etter 20 mil kom på 0,6 l/mil i minus to grader. På tilnærmet ren strøm (bilen blir aldri helelektrisk, da bensinmotoren kan finne på å starte) gikk den 41,2 km.

Bildeserie: Eksteriør

FLOTT SYN: Volvo V60 er kanskje svenskenes peneste bil. Foto: Øystein B. Fossum
FLOTT SYN: Volvo V60 er kanskje svenskenes peneste bil. Foto: Øystein B. Fossum
FLOTT SYN: Volvo V60 er kanskje svenskenes peneste bil. Foto: Øystein B. Fossum
FLOTT SYN: Volvo V60 er kanskje svenskenes peneste bil. Foto: Øystein B. Fossum
FLOTT SYN: Volvo V60 er kanskje svenskenes peneste bil. Foto: Øystein B. Fossum
FLOTT SYN: Volvo V60 er kanskje svenskenes peneste bil. Foto: Øystein B. Fossum
FLOTT SYN: Volvo V60 er kanskje svenskenes peneste bil. Foto: Øystein B. Fossum

Konklusjon

Volvo har lagt seg i en prisklasse sammen med BMW (3-serie), Mercedes-Benz (C-klasse) og Audi (A4), men som nevnt har svenskene på finurlig vis greid å vri seg unna «nesa i sky-stempelet» enkelte kan føle på av å kjøre de tyske premiummerkene.

Prisen for Volvo V60 T8 Twin Engine R-design begynner på 660.900 kroner. Vår testbil, med ytterligere utstyr, koster hele 794.125 kroner. Det synes vi er veldig mye penger for en så liten familiebil. SUV-en BMW X5 koster 800.000 - riktignok uten utstyr.

HYLLET OG KRITISERT: Volvos T8-motor er ettertraktet, men er også kritisert for å ha egen bensinmotor til å varme kupeen. Foto: Øystein B. Fossum
HYLLET OG KRITISERT: Volvos T8-motor er ettertraktet, men er også kritisert for å ha egen bensinmotor til å varme kupeen. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Den er herlig å kjøre, flott å se på. Men barnefamilier bør spørre seg om hvorfor de skal bruke så mye penger på Volvo, når du for eksempel kan få en stor Skoda Superb (mangler firehjulstrekk) til nesten halve prisen (fra 411.000,-).

Alternativt kan man velge en mindre motor - Volvo V60 D3 har en startpris på 470.000 kroner, noe vi mener er et mer familievennlig valg.

Også Volvo V60 T6 er et rimeligere - og for mange - mer fornuftig alternativ.

Vårt svar på Volvos innsalg er derfor; Volvo V60 T8 Twin Engine passer best for økonomisk ressurssterke, politisk korrekte og aktive familier med gode rygger og få barn, men som ikke har veldig stort behov for mye plass.

Vi var derfor farlig nær å gi bilen terningkast tre. Etter lang betenkningstid bikket imidlertid terningen så vidt over til en firer.

Testresultat

Volvo V60 T8 Twin Engine R-design

Terningkast 4
«Volvo V60 T8 Twin Engine passer best for økonomisk ressurssterke, politisk korrekte og aktive familier med gode rygger og få barn, men som ikke har veldig stort behov for mye plass»

Volvos peneste bil
Herlig å kjøre
Politisk korrekt premiumbil

Trangere bagasjerom enn forventet
Trangt baksete
Tungvint å feste barn
Prisen

Volvo V60 T8 Twin Engine R-design

Drivstoff:Bensin og strøm
Girkasse:Hybrid AWD Automatic
Slagvolum:1969 ccm
Maks effekt - o/min:303 hk - 6000
Maks dreiemoment - o/min:400 Nm - 2200-4800
Elmotor:87 hk
Batteri:10,4 kWt
Akselerasjon (0-100 km/t):4,9 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk (WLTP):1,7 l/mil (blandet)
CO2-utslipp (WLTP):42 g/km
NOx-utslipp (WLTP):14,9 mg/km
Elektrisk rekkevidde (WLTP):45 km
Tankvolum:60 liter
Mål (l/b/h):476/185/204 cm
Akselavstand:287 cm
Bakkeklaring:12,8 cm
Bagasjerom:529/1364 liter
Egenvekt:1990 kg
Maks hengervekt:2000 kg
Maks taklast:75 kg
Sikkerhet:5 stjerner i Euro NCAP (2018)
Pris fra (V60):470.000 kr.
Pris fra (T8):660.900 kr.
Pris testbil:794.125 kr.