Populær stasjonsvogn i ny utgave

BERLIN (DinSide Motor): Man kan si mye rart om Audi, men de fleste er likevel enige om at Audi har dreisen på stasjonsvogner. Med nye A4 Avant beviser den tyske bilprodusenten igjen at det er mulig å lage vakre biler uten bagasjelokk.

Populær stasjonsvogn i ny utgave
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Selv om Audi selvsagt vil hevde at kvaliteten er hovedårsaken til Audi 80/A4 Avant har blitt så populær, er det nok liten tvil om at nettopp design er en av hovedårsakene til at hele 700.000 eksemplarer har forlatt Audis fabrikker siden 1990. Dette er mye, så mye at det sannsynligvis setter grå hår i hodet på design-sjefene hos både BMW og Mercedes-Benz. Verken stasjonsvognutgavene av 3-serie eller C-klasse er nemlig i nærheten av disse salgstallene.

Verdig arvtaker

Audi A4 Avant har med andre ord sikret seg en svært sterk posisjon, ikke minst i Norge, hvor bilen har blitt svært populær. Det var derfor en ansvarsfull oppgave som ble lagt i hendene på designerne som skulle utvikle oppfølgeren til dagens utgave.

Oppgaven har tydeligvis blitt tatt på fullt alvor. For etter å ha sett nye A4 Avant, kan vi ikke annet enn å innrømme at design-avdelingen har gjort en god jobb. Den nye bilen er rett og slett elegant.

Rene linjer

Nye A4 Avant preges av rene og rake linjer, men uten å bli kjedelig. De høye og svakt skrånende skuldrene leder elegant øyet mot den nye bakparten, som har blitt kraftig og potent. Likevel gir ikke bilen inntrykk av å være tung i sessen.

Bakruten skrår relativt mye, noe som gir stasjonsvognen et snev av kombi-bilenes karakteristika. Det faktum at bilen snevrer markant inn over baklysene, er også med på å avdramatisere den brede hekken. Baklysene er høyere og smalere enn sedan-utgavens, men har den samme brett-rundt-effekten. Det betyr at baklysene er med på å friske opp bilen, også når du ser den fra siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Populær stasjonsvogn i ny utgave

I nedre del av bakruten finner du en innkapslet vindusvisker. Over denne finner du en diskret, men kledelig spoiler, som leder øyet mot langstrakte takskinner.

Ingen ballsal

Noe av det første du vil legge merke til når du åpner bakluken, er at den åpner seg så høyt. Du skal være svært høy for å skalle i denne bakluken, som er utstyrt med sitt eget markeringslys. Det neste du vil legge merke til, er at bagasjerommet er helt firkantet. Verken hjulbuer eller fjær-opplagring er synlige, noe som gjør det lett å utnytte plassen.

Stort er bagasjerommet imidlertid ikke. 377 liter er lite sammenlignet med BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, som byr på henholdsvis 435 og 430 liter.

Dobbelt gulv

Det skal imidlertid sies at bagasjerommet har en dobbel bunn. Fjerner du det øvre bagasjeromsgulvet får du tilgang på 442 liter, men da har du ikke lenger et flatt gulv. I tillegg er slikt ekstraarbeid erfaringsmessig noe man unngår i det lengste.

På den annen side kan Audi friste med både bagasjeromsskjuler og skillenett. Begge deler blir med når du feller ned bakseteryggen. Smart. 12-volt-uttak er også standardutstyr, i likhet med svært god belysning. Audi har valgt å plassere varseltrekanten inne i selve bakluken, noe som gjør den lett å få tak i selv med fullt bagasjerom.

I vårt testeksemplar fant vi både festenett, strikker og festekroker, men dette er dessverre ekstrautstyr.

Akseptabel bakseteplass

Populær stasjonsvogn i ny utgave

Bakseteplassen har også blitt større enn den du finner i dagens modell. Både benplass, skulderbredde og takhøyde er akseptabel for to voksne personer. Baksetene er tilpasset to passasjerer, noe som gir god sidestøtte for både rygg og lår, men som på den annen side gjør midtplassen ubrukelig for voksne. Midtplassen er imidlertid brukbar for små barn, og sikkerheten ivaretas med trepunktsbelte og hodestøtte også for midtpassasjeren. Isofix-fester for barneseter er også på plass, i likhet med et behagelig midtarmlene med integrerte koppholdere og førstehjelpsutstyr.

Som sedanen

Forseter og interiør skiller seg svært lite fra sedan-utgaven, som vi testet allerede i januar. Vår kjøretur var ikke lang nok til å si noe bastant om bilens kjøreegenskaper, men førsteinntrykket tyder på at bilens egenskaper ikke står merkbart tilbake for sedanens. Du finner mer om både interiør og kjøreegenskaper her.

Audi A4 Avant fås med åtte forskjellige drivkilder, fire bensin- og fire dieselmotorer. Du finner mer informasjon om både motorer og norske priser her.

Audi A4 Avant lanseres offisielt i Norge den den 21. september.