<strong>SPEIDERGUTT:</strong> Scout er tilbake omtrent fra salgsstart for Octavia. Med innføring av forhjulstrekk for modellen, kan vi håpe på en ladbar drivlinje etter hvert. Foto: Skoda
SPEIDERGUTT: Scout er tilbake omtrent fra salgsstart for Octavia. Med innføring av forhjulstrekk for modellen, kan vi håpe på en ladbar drivlinje etter hvert. Foto: Skoda Vis mer

Skoda Octavia Scout

Populær Skoda blir ny

Men dessverre ingen ladbar hybrid ennå.

Publisert
Sist oppdatert

Skodaens svar på VW Allroad, Subaru Outback, Volvo XC90 med mange flere, er tilbake i ny drakt. Og det allerede før standardversjonen er på veien i Norge.

Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG. Skoda sin billigste SUV. Se hva vi synes om det. Vis mer

Den forhøyede stasjonsvogna har vært populær i Norge. Den har større innvendig plass enn alle SUVer i samme klasse, den har firehjulsdrift og høy bakkeklaring.

<strong>STØRRE:</strong> En gang i tiden var Octavia blant de største i C-segmentet. Med sine 4,7 meter i lengde er den nå en D-segment bil med god margin. Foto: Skoda
STØRRE: En gang i tiden var Octavia blant de største i C-segmentet. Med sine 4,7 meter i lengde er den nå en D-segment bil med god margin. Foto: Skoda Vis mer

Og alt skal blir bedre på den nye ... selvsagt. Med sine 4,7 meter i lengde og 1,83 i bredde er den 1,5 cm større i begge regninger. Det allerede store bagasjerommet har også vokst og svelger nå 640 liter, 30 mer enn tidligere.

Det er mer enn støtfangere, skjermbreddere og egen felgdesign på 19 tommer som skiller den ut. Pyntelister, rail og speiler er i sølv-finish, men det viktigste er beskyttelsesplatene under bilen og den økte bakkeklaringen. De to sistnevnte kan man faktisk også bestille på standard Octavia, dersom du bare trenger fremkommelighet og ikke pynten.

Inni er det svært lite som skiller den fra standard Octavia. Noen Scout-spesifikke detaljer som de brune sømmene som går igjen på seter, ratt, armlener og dashbordet. Aluminiumspedaler er også standard.

<strong>I SKAUEN:</strong> En brun plankebit i plast og grønne lysende detaljer, skal få deg i miljøfokus. Nye Octavia har stram og prakttisk design. Foto: Skoda
I SKAUEN: En brun plankebit i plast og grønne lysende detaljer, skal få deg i miljøfokus. Nye Octavia har stram og prakttisk design. Foto: Skoda Vis mer

Tidligere hadde alle Scout-modeller firehjulsdrift. Det har man løsnet på nå, og derfor er det synd å se at den eneste motoren nordmenn vil ha, nemlig 1,5 literen i kombinasjon med elmotor og ladbar hybrid-teknologi som gir den 114 hk, ikke er tilgjengelig her.

Skoda har tre forhjulsdrevne varianter, ingen av dem kommer trolig til Norge. En 2,0 TDI på 115 hk, en 1,5 TSI på 150 og for første gang en e-TEC mildhybrid med den samme 1,5 literen på 150 hester. Der er Skodas 7-trinns DSG standard. De to førstnevnte fås kun med 6-trinns manuell kasse.

Vil du ha mer bil å dra tilhenger med, velger du toliterne TSI på 190 hester eller dieselen TDI med 200 hester, forøvrig de to sprekeste motorene i Scout noen gang. Her er også firehjulsdrift og automatgir standard og du kan trekke to tonn på kroken.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer