Beinhard konkurranse mellom bilmerker

Polestar er nektet adgang i Frankrike

Bilmerket Polestar er superhett i Norge. I Frankrike er merket ikke like velkomment, av én spesiell årsak.

POLESTAR 2: Én detalj på denne bilen gjør at den ikke er velkommen i Frankrike. Foto: Øystein B. Fossum
POLESTAR 2: Én detalj på denne bilen gjør at den ikke er velkommen i Frankrike. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert

Polestar og spesielt elbilen Polestar 2 har blitt meget godt mottatt her i Norge. Det svensk-kinesiske bilmerket har laget en bil som passer nordmenn og europeere godt.

Her i landet kan de vise til gode salgstall og en suveren seier i den ferske kåringen Folkets Favoritt, stemt fram av Dinside og Dagbladets lesere.

«ikke i bruk»

De har likevel hatt sine innkjøringsproblemer. Det er rapportert en del utfordringer med de nye elbilene, og i oktober ble omtrent samtlige Polestar 2 tilbakekalt for å fikse opptil flere feil.

Tilbakekallingene gjelder i alle markedene Polestar har levert elbilen

Det er med andre ord i Norge, Sverige, Kina, Belgia, Nederland og Tyskland. Ikke Frankrike, for der er de foreløpig nektet adgang.

Franskmenn som nå skal sjekke hjemmesiden til Polestar blir ifølge Automotive News Europe møtt av en hvit side, med teksten «hjemmesiden er ikke tilgjengelig for den franske allmenheten på grunn av territorielle restriksjoner på anvendelsen av de franske varemerkene nr. 016898173 og nr. 01689532».

Logostrid

I Frankrike får nemlig ikke Polestar lov til å selge bilene sine i det hele tatt. Hvorfor?

Jo, der har en domstol slått fast at polstjerne-logoen til svensk-kineserne ligner for mye på emblemet til de franske merkene Citroën og DS. Sistnevnte er et forholdsvis nytt bilmerke som har gått ut fra traveren Citroën.

Her kan du sammenligne de tre logoene selv:

Polestar er dømt til å betale PSA-gruppen (eier av Peugeot, Citroën, DS og Opel/Vauxhall) 150 000 euro, samt 70 000 euro til Citroën. I tillegg nektes det ferske bilmerket å i det hele tatt ta i bruk sin logo i noen sammenheng i Frankrike fram til neste år.

Dette til tross for at Polestar-eier Geely skal ha fått medhold av EUs immaterialrettskontor (EUIPO) for bruk av logoen.

Polestar: – Ikke et problem

Ved Polestars hovedkontor i Gøteborg later de til å ikke være for bekymret.

– Vi er egentlig ikke til stede i Frankrike. Og foreløpig har vi ingen planer om å innta det franske markedet heller, sier en talsperson til Dinside.

– Dette gjelder kun for Frankrike, ikke andre land.

Det er dermed lite som tyder på at polstjerne-logoen skal byttes ut med det aller første. Slik Dinside har forstått saken vil ikke tvisten i Frankrike heller ikke ha noen innvirkning for norske kunder.

- Vi tror veldig på posisjonen av både brand og logo. Polestar er en ny merkevare. Og da får man ekstra oppmerksomhet i bilmarkedet, forklarer talspersonen.

De neste markedene for Polestar er i Sveits og Nord-Amerika, hvor kunder i Canada og USA i disse tider skal få sine første biler.

Typisk fransk?

Dette er ikke første gang stilsikre franske bilprodusenter reagerer på utlendingenes emblem-bruk. For ifølge svenske Mestmotor gjorde Renault akkurat det samme mot Mazda, som PSA mot Polestar, for 29 år siden.

Den gangen hadde japanerne utviklet en ny logo, som bestod av en diamant i en oval, som Renault mente lignet for mye på sin diamant.

I 1991 måtte japanerne betale både bøter og endre logoen, slik at diamanten ble avrundet i hjørnene. Det emblemet fikk imidlertid kort levetid, og i 1997 endret Mazda til dagens «M» i en oval.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer