Årets bil 2021 – Folkets Favoritt

Polestar 2 soleklar vinner

Best blant 32 kandidater.

CORONA-FEIRING: Det var høy stemning, men god avstand da vi overrakte det glade budskapet på Polestar Space Oslo. Norgessjef Alexander Hørthe spretter champagnen, og Asif Rana, Space Manager Oslo (i front), Madeleine Haukåssveen og Cengiz Al er topp motiverte til å levere flere av bilene som nordmenn vil ha.. Foto: Rune M. Nesheim
CORONA-FEIRING: Det var høy stemning, men god avstand da vi overrakte det glade budskapet på Polestar Space Oslo. Norgessjef Alexander Hørthe spretter champagnen, og Asif Rana, Space Manager Oslo (i front), Madeleine Haukåssveen og Cengiz Al er topp motiverte til å levere flere av bilene som nordmenn vil ha.. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

Polestar 2 er den mest spennende nyheten i år, ifølge våre lesere. Og den vant med god margin.

Leserne i Dagbladet og Dinside har kåret Polestar 2 som soleklar vinner av prisen Folkets favoritt 2021. Det splitter nye svensk/kinesiske bilmerket med tydelige Volvo-vibber, appellerer til et sultent norsk elbil-publikum.

Hele 52.842 stemmer har blitt avgitt mellom 3. og 16. november og over 10 prosent av dem gikk til Polestar.

591 stemmer bak lå Porsche Taycan. VW ID. 3 kom på tredjeplass med 3975 stemmer.

Strålende fornøyd

- For meg er denne prisen helt spesiell nettopp fordi det er kundene og folket som har talt. Norge var et lanseringsland for Polestar og det var her vi åpnet det aller første Polestar Space i Europa for litt over ett år siden. Vi er et helt nytt bilmerke og et lite team i Norge, og det er utrolig kult å se at vi kan konkurrere mot store, etablerte navn allerede, forteller Alexander Hørthe, daglig leder i Polestar Norge, eller Head of Norway, som det heter på Polestar-språket.

PRØVEKJØRT: Her er våre første intrykk. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

- Jeg er enormt stolt over hele teamet og innsatsen det siste året, og ønsker å rette en stor takk til både teamet i Polestar, våre servicepartnere, alle som har stemt fram Polestar 2 og ikke minst alle som har kjøpt en Polestar. Vi skal gjøre alt vi kan for å leve opp til forventningene.

Hvorfor blir Polestar 2 Årets Bil blant våre lesere?

- Jeg tror rett og slett at det handler om at bilen er generelt veldig bra. Polestars 2s fordel er at den jevnt over treffer godt på det som er viktig for nordmenn. Den er sporty med pent design, god rekkevidde, har plass til det du trenger og kjører som en drøm. Og ikke minst tror jeg infotainment-systemet er en bonus for mange. Nordmenn er godt vant når det gjelder elbil, design og teknologi, så her tror jeg vi treffer godt, mener Hørthe.

BLID: Alexander Hørthe synes prisen er spesielt hyggelig, siden det er folket som har talt. Foto: Rune M. Nesheim
BLID: Alexander Hørthe synes prisen er spesielt hyggelig, siden det er folket som har talt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Hvordan har kundene opplevd å kjøpe bil på denne måten?

- Folk har generelt vært veldig nysgjerrige til konseptet. Mange opplevde det som uvant å kunne se på bil midt i byen, lære, kjenne og oppleve, uten å føle på kjøpepresset. Men responsen har vært utelukkende positiv når det gjelder vår tilnærming til retail og heldigital bestilling.

Polestars kunder har hatt mye feil med bilene. Hvordan har opplevelsen rundt dette vært?

- Det er absolutt ingen drømmesituasjon at noen kunder opplever problemer, og det aller viktigste for oss er jo at kundene er fornøyde og trygge med valget av Polestar 2. Vi har mange områder vi kan bli bedre på, og vi lærer underveis, sier Alexander.

- Det er med stor ydmykhet at jeg kan si vi opplever enorm støtte og tålmodighet fra kunder, og ikke minst er de helt rå til å bidra med tilbakemeldinger. Og det synes jeg er noe av det aller viktigste - det er tross alt de som kjører bilen.

Ikke helt overrasket

Dagbladets bilredaksjon er ikke helt overrasket over vinneren, selv om det var flere svært interessante biler i feltet.

- Vi har sett på alle tidligere kåringer at Volvo gjerne vinner eller havner høyt på lista når de er en av de nominerte. Og selv om dette er en bil som er produsert i Kina, ser nok de aller fleste på dette som en elektrisk Volvo. Det er jo også deres store servicenettverk som blir kundenes kontaktpunkter også, sier juryformann Rune M. Nesheim, som også tester de fleste av de nominerte gjennom året.

- Samtidig har tidligere kåringer vist at nordmenn er sultne på innovasjon og er ikke veldig redde for å teste ut helt nye bilmerker. Det ser man på Tesla, som har vunnet publikums gunst to ganger.

Ikke bare elektrisk

Det var rekordmange elektriske biler med i år, men det er både mye følelser og fornuft i toppen på lista. Selv om Porsche Taycan har tangert utrolige 1000 solgte biler i Norge så langt, er den en drømmebil for de fleste av oss. Rett under ligger fornuftige folkebiler som VW ID. 3 og Peugeot e.2008.

Den brutale Aston Martin DBX har fått hele 2548 stemmer og det overrasker kanskje mange at BMWs nye 4-serie Coupe og voldsomme modeller som Mercedes GLS og Ford Explorer havner innenfor topp 10-lista.

Hvilken bil som blir juryens favoritt, er ikke avgjort ennå. Årets Bil kåres 1. desember.

Slik stemte våre lesere

Bil Anall stemmer
Polestar 25566
Porsche Taycan4975
VW ID.33972
Peugeot 20083491
Aston Martin DBX2548
BMW 4-serie2502
Mercedes GLS2176
Ford Explorer1879
BMW iX31765
Xpeng G31761
MG ZS EV1751
Citroen ë-C41492
Toyota Yaris1459
Mazda MX-301438
Honda E1375
Skoda Octavia1349
Lexus UX300 e1309
Mercedes GLB1230
Polestar 11223
VW Golf1215
Ford Kuga1023
Land Rover Defender1001
BMW 2-serie Gran Coupe957
Opel Corsa947
Suzuki Across861
Ford Puma744
Maxus Euniq624
Kia Sorento620
Renault Captur505
Mini Cooper S E463
Honda Jazz435
Seat Leon186

]

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer