Polakkene kommer

Synes du skjærgårdsjeeper er for dyrt her til lands? Nå er et rimeligere alternativ på markedet: Lystbåtene fra Øst-Europa.

Polakkene kommer

En av de mest spennende nyhetene på messen ”Båter i sjøen” i forrige uke var introduksjonen av polske fritidsbåter. Både i Tyskland og Sverige har polakkene lenge vært på markedet, og fra i høst også i Norge.

Billig

Hvorfor er polakkenes flørting med det norske båtmarkedet interessant for deg som kunde? Først og fremst på grunn av prisen. For østeuropeiske produkter er ofte billigere enn tilsvarende produsert i Vesten. Dette gjelder også for båt.

Skjærgårdsjeeper og daycruisere

Den norske importøren har valgt ut to av Polens største båtverft, Galleon og Ostroda Yacht, som leverandører. I første rekke er det disse fem båtene som vil bli representert i vår hjemlige skjærgård:

Galia 475 Open – en skjærgårdsjeep på snaue 16 fot. Prisen er 59.000 kroner for båt uten motor. Med en 40-hesters totaktsmotor koster den 98.727 kroner.

Galia 560 Cruiser – en tradisjonell daycruiser med overnattingsmuligheter. 144.000 kroner koster denne båten. For 202.520 kroner blir båten levert med en totakts påhenger på 75 hk.

Galia 660 WalkAround – en kabinbåt bygd på WalkAround-konseptet. Pris for båt uten motor ligger i dag på 159.000 kroner. Pakkepris med en totakts 90-hester er 223.145 kroner.

Atol 510 Open – en skjærgårdsjeep med midtstilt konsoll. Pris? 117.642 kroner med en 40-hesters totakter i hekken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Atol 550 WalkAround – skjærgårdsjeep med kabin. Båten, levert med en totakter som yter 60 hk, vil koste deg 174.679 kroner

Polsk invasjon?

Segmentet polakkene vil konkurrere i er allerede godt representert. Likevel er etterspørselen etter både skjærgårdsjeeper og daycruisere stor. Holder båtene samme standard som skandinaviske med tanke på finish og sjøegenskaper skulle det forundre oss lite om polske båter vil bli et vanlig syn i norske farvann i nær fremtid.

Leveringstiden på de polske nykommerne er for tiden svært kort. Likevel understreker NorYacht Trading, som importerer båtene, at kundene må belage seg på at det går opptil en måned fra båten bestilles til den er på vannet i Norge.