Dinside Motor med ny satsing

Plutselig passerte lesertallene millionen

Har du lagt merke til Dinsides kraftige nysatsing på motor-journalistikk?

HEFTIG SATSING: Dinside Motor har trappet opp satsingen, med blant annet ny spennende forside. Det har gitt raske resultater: Skjermdump: www.dinside.no/motor
HEFTIG SATSING: Dinside Motor har trappet opp satsingen, med blant annet ny spennende forside. Det har gitt raske resultater: Skjermdump: www.dinside.no/motor Vis mer

- Her skjer det mye, sier Espen Stensrud entusiastisk.

Han er redaktør for motorredaksjonen i Aller Media, som inkluderer Dinside Motor, bladene Autofil og Gatebil, samt bilstoffet i avisa Dagbladet og Dagbladet Pluss.

- Nå skriver vi enda mer om det folk bryr seg om. Vi skriver de beste og viktigste nybil-testene, forsøker å være først og best i forbruker-journalistikken og blir enda mer synlig enn tidligere, forteller redaktøren.

Ny motor-nettside

I en moderne mediehverdag har han sett at den digitale satsingen må være enda mer frampå enn tidligere, for å få et internasjonalt snitt i motor-journalistikken.

- Vi lager fortsatt Norges beste bilblader og avisartikler om temaet bil. Det skal vi fortsette med. Men vi må samtidig bli enda bedre på nett og øke trykket, om vi fortsatt skal være best, sier Espen Stensrud.

GIR GASS: - Dinside Motor har økt takten kraftig og har nå godt over en million sidevisninger hver uke, sier Motorredaktør i Aller Media, Espen Stensrud. Foto: JACQUES HVISTENDAL
GIR GASS: - Dinside Motor har økt takten kraftig og har nå godt over en million sidevisninger hver uke, sier Motorredaktør i Aller Media, Espen Stensrud. Foto: JACQUES HVISTENDAL Vis mer

Derfor har nettsiden Dinside Motor kommet i ny drakt. Nå publiseres det flere artikler hver dag - som samferdsel- og nyhetsstoff og biltester (helst før konkurrentene) - samtidig som det er breddet med entusiaststoff om veteran- og gatebiler. Alt dette spennende innholdet blir lagt på motor-forsiden.

Og effekten er umiddelbar:

Motor-artiklene på Dinside har hatt uker med 1,3 milioner sidevisninger og ligger jevnt over én million visninger i uka.

- Dinside Motor har nå blitt mye mer levende. På den måten håper vi å få flere til å komme til oss direkte, og ikke bare via Dinside-forsiden, forklarer Stensrud.

Flere titusen på sosiale medier

Og som ikke forsiden var nok, motorredaksjonen har begynt å satse skikkelig på sosiale medier. På Facebook har Dinside Motor over 22.000 følgere, mens den nye Instagram-kontoen nærmer seg 1000 følgere.

- Her deler vi både spennende motorstoff, heftige bilbilder og bilder fra bak kulissene. Da får folk også litt innsikt i hvordan det er å jobbe som biljournalist.

- Det skjer så utrolig mye på bilfronten om dagen. Dette er moro, sier redaktøren engasjert.

image: Plutselig passerte lesertallene millionen

Dinside Motor på Facebook:

Elbiler viktig

Med det mener Stensrud også at bilbransjen er i rivende utvikling, samtidig som det er blitt et paradigmeskifte i det å eie eller leie en bil. Norge har som mål å bare selge nullutslippsbiler innen 2025. Og nye elbiler blir allerede nå lansert på løpende bånd – bokstavelig talt.

- Er det vanskelig å balansere stoffet mellom elbiler og biler med forbrenningsmotor?

- Vi har et forbrukerperspektiv på bilstoffet og skriver om samferdsel og alle de forskjellige drivlinjene. Det vil si både bensin-, diesel-, el- og hydrogenbiler, samtidig som vi følger og setter oss inn i all ny teknologi. Vår jobb er å dekke alt stoffet objektivt, med journalistisk integritet, forklarer Dinside Motor-redaktøren.

VEKST: Dinside har opplevd kraftig vekst i antall lesere denne høsten, forteller redaktør Bjørn Eirik Loftås
VEKST: Dinside har opplevd kraftig vekst i antall lesere denne høsten, forteller redaktør Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Dinside-redaktør Bjørn Eirik Loftås har merket at motorredaksjonen har fått et skikkelig løft fra denne høsten.

- Det gjelder både på innhold og antall lesere. De har virkelig befestet sin posisjon som den viktigste kanalen i Norge for bilrelatert stoff, skryter han.

- Dinside har alltid vært svært gode på tester, nå er vi også blant de aller første til å formidle de viktigste nyhetene om bil og samferdsel – samt en rekke andre temaer som berører forbrukerne og deres lommebøker, fortsetter Dinside-redaktøren.

Denne høsten har hele Dinside jevnt over 1,4 - 1,5 millioner lesere hver eneste uke. Det er kraftig opp fra tidligere, og nettstedet er nå Norges største innenfor forbruker-journalistikk.

Elbil24

Samtidig som motorredaksjonen skjerper sitt arbeid, har Aller Media – via Scandinavian Online (SOL) – startet et eget elbil-prosjekt. Det er tidligere redaksjonssjef i motorredaksjonen, Fred Magne Skillebæk, som står ved roret for Elbil24 - en nettside som får offisiell lansering i januar.

- Elbil24 skal bli et viktig sted for tester, nyheter, og ikke minst kunnskapsdeling om det å eie en elbil spesielt. Gjennom et medlemskap i Elbil24 PRO skal man få tilgang til enda mer, samt fordeler som gir deg konkrete besparelser som eier av en elbil, forklarer Skillebæk til Dinside.