Plass, pris og utstyr

At Toyota LandCruiser 100 er en nydesignet bil og at Range Roveren har fått noen år på nakken er svært tydelig når man skal sammenligne plassforholdene i de to bilene.

Om ikke plass var uvesentlig for 10 - 15 år siden, har det blitt mer aktuelt de senere årene. Og Toyotaen har best innvendig plass av de to bilene. I forsetene er ikke forskjellen merkbar på noen som helst måte. I baksetet er det neppe noen som ville finne det naturlig å klage på plassen, heller, men baksetepassasjerene frister en lysere reise i baksetet på en LandCruiser 100 enn i en Range Rover.

I bagasjerommet er det også svært så god plass i begge bilene, med baksetet nedfelt rommer begge bilene nær 1.600 liter bagasje -- til tross for at det i begge bilene er plass til et reservehjul i originaldimensjon under det flate bagasjeromsgulvet.

Forskjellen der bak er størst når baksetet står i normal posisjon, da er Toyotaens bagasjeavdeling enklere å utnytte -- og større. Det skulle da egentlig bare mangle, siden Toyotaen er 18 cm lengre enn Roveren.

Pris & Utstyr


Forskjellen på de to bilene er egentlig marginal hva utstyr angår - i alle fall om man sammenligner våre standardiserte oversikter over det viktigste utstyret nedenfor. På Range Roveren er metallic-lakk standardutstyr, mens pristillegget på en Toyota er 3.000 kroner for en slik lakk. Imidlertid er lakkerte støtfangere og speil standard på Toyotaen, mens Roveren bare leveres med ulakkerte speil og støtfangere.

Imidlertid er alarm standardutstyr på Roveren, det er det ikke på japaneren. Begge bilene har elektrisk justerbare seter, men bare Landcruiseren har justerbar korsryggstøtte. Justeringsmulighetene på rattet er dessuten større på Landcruiseren, og det er -- nær sagt selvfølgelig -- elektrisk justerbart rattet også.

Dernest skiller det noe på garantiordninger -- Toyota har en 3 års garanti på lakk, mens Roveren kun har 1 års slik garanti. I tillegg har japaneren den nye ordningen med 3 års bilskadeforsikring inkludert i prisen, den har også serviceintervaller på 30.000 km, mens briten bør innom verksted ved hver 20.000 km.

Konklusjon:

Forskjellene med hensyn til pris, plass og utstyr er såvidt liten at det ligger an til uavgjort. Likevel våger vi påstanden om at briten har mer "sjel" enn det litt kalde og grå interiøret i LandCruiser. Og selv om prislappen neppe er avgjørende for de som vurderer slike biler, må vi også påpeke at Roveren er rundt 40.000 kroner rimeliger -- til tross for at utstyrsniået er sammenlignbart.
Range Rover 4.6 HSEToyota Landcruiser 100
Pris:
(som varebil)
1.010.000
(579.000)
1.049.000
(566.000)
Lengde/bredde/høyde:471/185/182 cm489/194/188 cm
Akselavstand:275 cm285 cm
Bagasjerom (opp-/nedslått baksete):520/1.640 liter1.250/1.600 liter
Egenvekt:2.150 kg2.260 kg
Nyttelast:630 kg1.000 kg
Ant. sylindre/slagvolum :8/4.554 ccm8/4.663 ccm
kW (Hk):165(224)173(235)
Dreiemoment Nm v/o.min:380/3.000343/3.600
Forbruk (vår test):1,59 l/mil1,74 l/mil
Akselerasjon 0 - 100 km/t:9,9 sek9,7 sek
Toppfart:200 km/t175 km/t
Utstyr:
Bremser:ABS, Skiver f/bABS, Skiver f/b
Kollisjonsputer:22
Startsperre:JaJa
Antispinn:Ja Nei
Sentrallås:Ja, fjernstyrtJa, fjernstyrt
Alarm:JaNei
Klimaanlegg:JaJa
El. Soltak:JaNei
El. Vindu f/bJa/JaJa/Ja
El. just. speil/SpeilvarmeJa/JaJa/Ja
Just. korsryggstøtte/ant. hodestøttetNei/4Ja/5
Setevarme v/hJa/JaJa/Ja
Just. ratt lengde/høydeJa/NeiJa/Ja, el.
Alu. FelgerJaJa
Garanti rust/lakk:6/16/3
Serviceintervall15.000km30.000 km