Plass og praktiske løsninger

Hvis du er på jakt etter stasjonsvogn, og i tillegg er blant dem som har en drøy halvmillion å handle for, er nye E-klasse absolutt en bil du bør kikke nærmere på.

Plass og praktiske løsninger


Ikke bare er bilen stor, rommelig og usedvanlig komfortabel, den er i tillegg svært praktisk. E-klasse stasjonsvogn kan faktisk måle seg med de mest praktiske fleksi- og flerbruksbilene når det kommer til smarte løsninger. Hør bare: Under lasteromsgulvet finner du en sorteringsboks med en rekke rom i ulike størrelser. Du finner også et eget oppbevaringsrom bak bakseteryggene.

Lasterommet kan utrustes med aluminiumsskinner. Disse fungerer som base for en rekke ulike lastsikringsanordninger, blant annet et teleskopstag. Bakseteryggen kan justeres i vinkel, noe som gir et lasteromsvolum på hele 690 liter.

315 centimeter

Trenger du enda mer plass kan selvsagt baksetets sitteputer vippes fremover og bakseteryggen legges ned, slik at man får et helt flatt gulv. I tillegg kan hele den bakre sitteputen fjernes, slik at man oppnår enda bedre plass i lengderetningen. Feller man i tillegg ned seteryggen på det fremre passasjersetet, kan man faktisk få plass til gjenstander som er hele 315 centimeter lange.

Elektriske godsaker

Plass og praktiske løsninger


En elektrisk lasteromsskjuler er på plass. Elektrisk uttrekkbart lasteromsgulv er også tilgjengelig, noe som gjør inn- og utlasting av tunge gjenstander enklere. Og er du bedagelig anlagt, kan også elektrisk åpning og lukking av bakluken bestilles.

Mesteparten av disse smarte løsningene er ekstrautstyr, noe som gjør bilen enda dyrere. Men er man villig til å betale for det, blir den nye E-klassen blant de aller mest praktiske og brukervennlige stasjonsvognene på markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I likhet med forgjengeren kan også den nye utgaven leveres med to ekstra, bakovervendte seter for barn, slik at bilen blir en 7-seter.

Fantastisk hjuloppheng

Plass og praktiske løsninger


Vi må ha den nye stasjonsvognen på test før vi kan felle en endelig dom. Det som imidlertid er klart, er at dette er en av verdens mest komfortable stasjonsvogner. Det fantastiske hjulopphenget sørger for at bilen nærmest svever over ujevnhetene og den imponerende støyisoleringen gir en luksusfølelse som svært få biler kommer i nærheten av. Interiøret er det samme som det vi finner i sedanen, noe som innebærer myke, buede linjer, eksklusive materialer og nydelige detaljer.

Høy pris

Det som også er helt sikkert, er at denne bilen, i likhet med sin forgjenger, er en glimrende familiebil. Med raus bakseteplass og voldsomme 690 liter i lasterommet, er bilen som skapt for småbarnsforeldre. Det er bare ett problem - prisen. Mens prisen i Sverige starter under 400.000 kroner, må nordmenn belage seg på å punge ut med drøye 523.000 kroner for billigste variant, E 200 T Kompressor. Dermed faller de fleste småbarnsfamilier av lasset.

Gamle konkurrenter

Plass og praktiske løsninger


Også sammenlignet med konkurrentene er E-klassen dyr. De billigste utgavene av Audi A6 og BMW 5-serie koster rett over 400.000 kroner - drøye 100.000 kroner mindre enn billigste E-klasse. Men så er det også en viktig forskjell mellom E-klasse og dens to tyske konkurrenter - alderen. For mens E-klasse altså er splitter ny, begynner både A6 og 5-serie å bli så gamle at utskifting er rett rundt hjørnet.

Store bilder av nye E-klasse stasjonsvogn finner du her.