Plass og komfort

Med en lengde på 2,5 meter, er Smart den desidert korteste bilen på det norske markedet.


Nærmeste konkurrent i lengde, er Think, som er hele 2,99 meter lang.

Parkere på tvers

Den beskjedne lengden gjør at du får sneket inn bilen din i luker som andre bileiere bare kan drømme om. Den er dessuten så kort at hele bilen kan parkeres på tvers – du slipper altså å lukeparkere, og kan kjøre Smarten med snuten rett inn. Dermed trenger du ikke en glippe større enn 1,5 meter, som er bilens bredde. Du må imidlertid huske å ta hensyn til Vegtrafikklovens §3, som sier at du ikke må parkere til hinder for annen trafikk. Vi får bekreftet fra Trafikksjefens etat at vi trygt kan parkere på tvers i en stille, rolig og bred gate – derom du ikke er til hinder. For øvrig må du huske å parkere innenfor strekene på oppmerkede plasser.

Justerbart ratt å foretrekke

Smart har bare plass til to, og litt bagasje. Setene er justerbare i lengeretning, og i ryggvinkel. Sidestøtten til ryggen er fin, men sidestøtten til lårene er svak – for ikke å si komplett fraværende. Sjåførens kjørestilling kunne vært mye bedre dersom det hadde vært mulig å justere rattet. Dette sitter imidlertid bom fast, og er ikke mulig å bevege i noen som helst retning. For vår anatomi satt det nok litt høyt.

Dårlig beinplass til passasjer

Plassen i kupeen er svært god for fører av bilen, både hva gjelder beinplass og albuerom. Når det kommer til co-piloten, er det litt mer skrøpelig beinplass. Fotbrønnen til sidepassasjeren er ikke så dyp som hos sjåføren, på grunn av at batteriet sitter der og stjeler plass. Så selv om du skyver setet i bakerste stilling, blir du sittende med en knekk i beina, uten muligheter for å strekke de ut så langt du ønsker.

Turteller ekstrautstyr

Førermiljøet er oversiktlig og enkelt. Vår bil hadde ikke turteller, og den eneste klokken var den på radioen. Tatt i betraktning av at det har vært en klokkeprodusent med i bildet, ville vi ønsket oss en fancy klokke på dashbordet. Du får imidlertid kjøpt både klokke og turteller som kan monteres på dashbordet, men dette er ekstrautstyr og koster cirka 1.200 kroner til sammen.

Oppbevaring på dashbordet

I forkant av det langstrakte dashbordet er det plass til oppbevaring. Det du måtte ha liggende der er imidlertid umulig å nå når du sitter og kjører, og det skaper dessuten gjenskinn i frontruta – noe som vi synes er svært irriterende når vi kjører. Foruten dette er det to små rom under rattet, pluss et hanskerom som ikke er plassert der du vanligvis finner dette, men i stedet i midtkonsollen under radioen. Oppbevaring for mynter finner du ved håndbrekket.

Cabriolet

Vår testbil var en cabriolet. Selv om det var fare for flom og oversvømte veier på Østlandet da vi kjørte Smart, stakk solen seg fram og vi fikk anledning til å trekke taket tilbake og slippe solen inn. Cabrioleten er elektrisk, og dras elektrisk tilbake ved et knappetrykk. Den stopper imidlertid ved B-stolpen, men du kan hjelpe den over dette punktet, og da senker den seg noe videre nedover. Listene over sidevinduene (mellom A- og B-stolpen) kan monteres av for mest mulig cabriolet-følelse. Dette er svært enkelt, både å knipse de av og sette de på igjen. Stolpene har sin egen oppbevaringsplass inne i bakluken (se bilde her).

Sikker?

Ved første møte er mange svært skeptiske til Smart hva gjelder kollisjonssikkerhet. Selv om bilen ikke ser ut som den sikreste fra utsiden, føles den ikke usikker fra innsiden. I kollisjonstester utført av Euro NCAP, har den fått tre av fem stjerner i side- og frontkollisjonstester. De beste per i dag har fått fire stjerner.