Plass og komfort

S40 er en forholdsvis liten bil og er på størrelse med Audi A4, Honda Accord, Alfa Romeo 156, Mercedes C-klasse og Saab 9-3. Ingen av disse er ideelle til store transportoppdrag, men holder for en normal familie.

Plass og komfort

S40 er i likhet med resten av følget ikke spesielt rommelig, men glimter for eksempel til med noen fantastiske forseter. Av negative ting kan de nevnes at bagasjerommet er litt trangt og at det er vanskelig å fylle siden åpningen er knøttliten.

Majestetiske seter

Volvo har alltid hatt god peiling på å lage seter. Og sittekomforten er det absolutt ingenting og utsette på. Begge forsetene har en rekke innstillinger slik at solid lår- og korsryggstøtte kombineres med maksimal komfort. Foran i en S40 T4 kan du med andre sitte lenge før du blir sliten. Det eneste problemet er rattet, som ikke kan justeres i lengden. Her må det inngås noen kompromisser for at kjøreposisjonen skal bli bra nok. Volvo-ingeniører burde tatt en titt på rattjusteringen til for eksempel Volkswagen. Da hadde de skjønt hvordan det skal være.

Tilpasset barn

Baksetet er ikke et sted for voksne mennesker. Takhøyden er for dårlig og det er heller ikke all verden med benplass. Sitteputen er kort og lårene er knapt i kontakt med sitteputen. Vi fikk ikke testet baksetet på barn denne gangen, men antagelig gjør den korte puten at selv ganske små barn får bena ned mot gulvet.

Fleksibelt bagasjerom

S40 har et fleksibelt bagasjerom som det er lett å utnytte. Volumet er ikke fullt så bra som resten av følget og det trekker ned. I tillegg er lasteåpningen i minste laget slik at det blir vanskelig å lesse og losse bilen. Det praktiske er at bakseteryggen kan felles ned slik at det blir mulig å få med seg lange gjenstander. Hvis behovet melder seg er det til og med mulig å felle ned ryggen på høyre forsete slik at du kan frakte gjenstander på opptill 2,7 meter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ukomfortabel sportsunderstell

Stivt understell kan ha mange fordeler, men det er definitivt ikke noen stas når fjæringskomforten blir som i T4 med sportsunderstell (tilleggsutstyr). Små ujevnheter forplanter seg inn i kupeen og det slår og rister. Det er skikkelig ubehagelig, og passasjerer liker det i hvert fall ikke. Sportsunderstell koster 7.200 kroner og vi kunne tenke oss å spare de pengene til fordel for noe annet.

Les videre under Motor og Kjøreegenskaper.