Plass og komfort

206 SW byr på et god bakseteplass og et stort lasterom. Men billige interiørmaterialer trekker ned.

Plass og komfort


Vi har skrytt mye av det nydelige interiøret i Peugeot 307. 206-interiøret ligger dessverre flere divisjoner under det du finner i storebror. All interiørplast er av den harde typen og heller ikke overflatefinishen er egnet til å imponere. Vi bet oss blant annet merke i at de øvre luftdysene er skåret rett ut av dashbordet og at hullene for låseknappene ser svært billige ut.

Heller ikke vribryterne for vifteanlegget er egnet til å heve kvalitetsinntrykket. Blant annet er det altfor mye motstand i temperaturvelgeren. Fraværet av elektrisk speiljustering trekker også ned, i likhet med fraværet av klimaanlegg, som koster hele 13.134 kroner som ekstrautyr.

Klima og integrert radio

Når det er sagt, skal det nevnes at det treekede rattet er elegant og godt å holde i selv om det med fordel kunne vært bedre polstret. Vi savnet også mulighet for dybdejustering. Til bilens forsvar skal det også sies at fjernbetjent sentrallås og et integrert stereoanlegg er standardutstyr. Radioen er oversiktlig og intuitiv og kan også betjenes via en bred spak til høyre for rattet. Radiokanal og CD-spor vises i et digitaldisplay på toppen av dashbordet. Det samme displayet kan også vise tid og dato.

Kun oddetall

Plass og komfort


De klassiske, analoge målerne har lys instrumentbakgrunn og ser både tøffe og moderne ut. Vi irriterte oss imidlertid over at kun oddetallene er avmerket, og at det dermed mangler tall for norske fartsgrenser som 40, 60, 80 og 100. Vi synes også det bør være unødvendig at man skal måtte slå på lysene manuelt for å aktivere instrumentbelysningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Manglende belysning

Hanskeroms-lokket er smart, i det man finner holdere for både kopper, briller, bensinkort og penn. Bare så synd at belysning mangler. Apropos belysning kan det nevnes at også leselys og sminkespeil-lys er mangelvare. Vi tar også med at vi synes Peugeot burde ha gjort plass til flere og mer praktiske oppbevaringsrom og at føreren burde ha disponert en koppholder.

Vi har allerede nevnt at viftebryterne er trege. Vi er heller ikke fornøyd med plasseringen av alle knappene. For eksempel er både setevarmer-knappene og vindusknappene plassert mellom forsetene, noe som krever tilvenning og som lurer blikket vekk fra der det bør befinne seg - på veien.

Mye støy

Plass og komfort


Heller ikke når det kommer til støy har Peugeot lyktes spesielt godt. Vi merket oss at en god del dekkrumling trenger inn i kupeen via lasterommet og at venstre sidespeil frembringer en del vindsus. Vi opplevde også ulyder fra området rundt askebegeret og irriterte oss over at releet for bakruteviskeren er plassert under rattet. Sistnevnte produserer nemlig klikkelyder. Motorlydene er imidlertid godt dempet, og blir kun merkbare ved høye turtall.

Bør ikke brukes

Peugeot 206 SW er utrustet med fire kollisjonsputer. Men ved å bruke tenningsnøkkelen kan man koble ut kollisjonsputen på passasjersiden, noe som i utgangspunktet kan virke smart. Vi ser imidlertid grunn til å advare mot denne løsningen. Forskning viser nemlig at folk har en tendens til å slurve med slike løsninger. Ikke bare glemmer folk å koble puten inn når det sitter voksne mennesker i passasjersetet, men enda verre - folk glemmer også å koble den ut når barnesetet monteres inn. Vi anbefaler derfor alle å plassere barnesetet i baksetet.

Greie forseter

Plass og komfort


Vi kunne som vanlig ønsket oss en noe lengre sittepute, men bortsett fra det, fungerer forsetene greit. De høydejusterbare forsetene leverer relativt god korsryggstøtte og sidevangene er kraftige nok til å gi god støtte ved aktiv kjøring.

God plass i baksetene

For å komme deg inn i baksetene må du først lokalisere dørhåndtaket, som på Alfa-vis befinner seg oppe i dørstolpen. Hvis du klarer det, kan du ta plass i rommelige bakseter. Ikke bare har bena godt med tumleplass, også takhøyden er god. Forseteryggene er trukket i skai, noe som gjør det enkelt å fjerne sporene etter smårollingenes møkkete støvler. Oppbevaringslommer er å finne både i forseteryggen og i sidedørene, og alle tre plasser er utrustet med hodestøtter og trepunktsbelter. Koppholdere og leselys må baksetepassasjerene imidlertid klare seg uten.

Slipper kant

Plass og komfort


Den viktigste forskjellen mellom en ordinær 206 og 206 SW er selvsagt bakparten. 206 SW er utrustet med en stor bakdør, som på forbilledlig vis er trukket langt ned i støtfangeren. Dermed slipper man unna den irriterende kanten som mange andre biler er belemret med.

206 SW kan i tillegg skilte med en smart detalj - bakruten kan åpnes uavhengig av bakdøren. Dette fungerer glimrende for inn- og utlasting av mindre gjenstander. Praktisk, Peugeot.

På papiret skal lasterommet ta unna 313 liter, 68 liter mer enn kombiversjonen. Det betyr i praksis at du uten problemer får plass til en stor barnevogn og at bilen derfor egner seg godt for småbarnsfamilen.

1.336 liter

Skulle du ha behov for enda mer plass, kan du vippe frem sitteputen og legge ned bakseteryggen, som er delt i forholdet 40/60. Da får du tilgang på et tilnærmet flatt gulv og 1.336 liter lasteplass. Helt smertefritt går denne operasjonen imidlertid ikke. Hvis du ikke tar deg tid til å trekke fram forsetene må hodestøttene fjernes før ryggen legges ned. Og når sitteputen skal settes på plass igjen, har beltefestene en tendens til å lure seg vekk under sitteputen.

Både belysning, 12-volt-uttak, festekroker og et par festestrikker er på plass. I tillegg finner du to oppbevaringsrom i ytterkant av lasterommet og en praktisk, om enn noe simpel bagasjeskjuler.

Merkelige løsninger

Plass og komfort


Men reservehjulet, hvor finner vi det? Jo, dette befinner seg under bilen, der det samler opp møkk og salt. En håpløs løsning som betyr at man alltid må ha med kjeledress og hansker hvis man skal unngå å bli møkkete ved punktering. Når vi først er inne på upraktiske løsninger kan vi også nevne at en slange vanskeliggjør påfylling av spylervæske i motorrommet og at du må ta med deg nøkkelen ut for å få åpnet bensinlokket.

Dermed er tiden kommet for å se nærmere på konkurrentene.