Plass og komfort

De ytre målene på de to bilene er nokså like, og heller ikke innvendig er det mye som skiller. Detaljene avgjør kampen...

Kupeplassen avgjøres av tre dimensjoner; skulderbredde, benplass og takhøyde. Men en ting er de faktiske mål, en annen ting er inntrykket en bil kan gi av luft og rom.

Forden er i utgangspunktet den bilen som virker mest trang. Det dominerende dashbordet, utstrakt bruk av mørke materialer, og ikke minst det faktum at midtkonsoll og dashbord er trukket så nær forsetene som mulig, skaper inntrykket av at dette ikke er en rommelig bil.

Så er kanskje ikke plassen i forsetene like god i Focusen som i Golfen, men den er tilstrekkelig for selv de mest langbente av oss. Det som derimot er tilfelle, er at plassen i baksetet er adskillig bedre i Ford Focus enn i Golf, særlig med hensyn til takhøyde og benplass.

Synet bedrar

I Golfen bidrar den gode takhøyden foran til å gi inntrykk av at plassen er svært god. Dessuten er midtkonsoll og ratt plassert høyt oppe, slik at de to foran tilsynelatende har allverdens plass. Og plassen foran er bedre i Golf enn i Focus, men for en barnefamilie er dette av underordnet betydning.

Bagasjerommet i Focus er dessuten større enn i Golf, selv om det bare skiller beskjedne 20 liter (330 mot 350 liter). Her skal VW ha ros for å ha utstyrt Golfen med praktiske lastekroker.

Stillegående komfort

Komfort er resultatet av flere forhold, men de viktigste er støy og fjæringskomfort. Siden testen ble gjort på svært vekslende forhold, (is, snø og slaps), var det vanskelig å få til en sammenlignbar støymåling. Likevel kan vi trygt fastslå at begge bilene har et lavt støynivå, og det som skiller mest er støyen under akselerasjon.

Der stiller Forden med det dårligste kortet, den nye Zetec-motoren går nemlig nokså hardt på høyere turtall -- ellers er det marginale forskell mellom de to bilene, og støynivået avgjøres i første rekke av dekkvalget, sårlig når de bredere og harde sommerdekkene skal på!

Lange dumper og harde smell

Den største froskjellen med hensyn til komfort er fjæringskomforten, og her stiller Focusen sterkt! Bilen har en enorm retningsstabilitet -- noe som også er en fordel med hensyn til kjøreegenskaper. Spesielt over store dumper er Focusen Golf overlegen, men også på mindre og skarpere dumper er det mer komfortabelt bak rattet i en Focus.

Sittestillingen bidrar naturligvis også til dette, og begge bilene kan vise til svært god sittekomfort, med brukbar side- og lårstøtte. Golfen har imidlertid bedre korsryggstøtte enn Focus, og dette er det eneste området vi faktisk kan bruke adjektivet "svak" om Focus. Vi håper at Ford retter opp dette så snart som mulig.