Plass og komfort

Franske bilprodusenter er kjent for å lage rommelige biler, og Citroën er kjent for å lage biler med svært god komfort. Klarer de med Xantia Activa å kombinere det beste fra begge verdener?

Å gi et objektivt svar på spørsmålet er nærmest umulig, siden vi alle har forskjellige oppfatninger om hva som er komfortabelt eller ikke, i alle fall når det kommer til de siste, avgjørende detaljer.

Men med hensyn til plassforhold, er det mindre tvil, her kan vi forholde oss til objektive mål. Og da kommer Xantia hyggelig ut når man sammenlignere bilen med konkurrenter i mellomklassen som, Opel Vectra, Ford Mondeo, Peugeot 406, Nissan Primera og Toyota Avensis.

Fin balanse

Xantia er ikke best på alle områder når vi sammenligner dissee bilene. Den ligger nær toppen med hensyn til bagasjeplass, Xantias bagasjerom sluker 480 liter bagasje, som bare overstiges av Toyota Avensis på 496 liter og Nissan Primera med 505 liter. Peugeot 406 kan skilte med hele 526 liter bagasjerom, men sammenligningen blir ikke helt riktig siden vi ellers har sammenlignet kombi-kupéer, mens 406 bare leveres som sedan eller stasjonsvogn.

Heller ikke med hensyn til plassen i for- og baksetet er Xantia størst og best, men den hevder seg helt i topppen i alle disipliner, og må regnes som en av de beste all-rounderne i mellomklassen, og den har uansett nok av plass til å fortjene betegnelsen “en rommelig familiebil”.

Velutrustet

For å møte kresne kunders krav til komfort, har Citroën valgt å legge listen høyt når det gjelder Xantia Activa. Bilen har blant annet klima-anlegg, elektriske vindusheiser og speiljustering og fjernstyrt sentrallås. I tillegg betjenes bilens lydanlegg av glimrende plasserte betjeningsknapper på rattet. Gjennom årene har rattbetjeningen av stereoanlegget gjennomgått forandringer, og stadig til det bedre.

Det samme kan sies om forsetene, som nå har svært god sidestøtte, og lange sitteputer som gir god lårstøtte. Det eneste som ødelegger sittestillingen noe, er at rattet ikke kan justeres i lengden, men så lenge førersetet kan justeres både i høyde og vinkel, skal det godt gjøres å ikke finne en sittestilling som fungerer greit.

Men enkelte av våre testere noterte at når avsatnd til pedaler og vinkel i lår var riktig justert, var rattet litt for langt unna. Lengdejustering av rattet hadde enkelt løst dette problemet, men kan altså ikke leveres til Xantia.

Myk, men fast

Vi kan ikke annet enn å berømme Xantias fjæringskomfort, som fungerer godt i når sagt alle situasjoner. Enkelte vil kanskje mene at bilen virker litt for myk, at man får en følelse av å svømme over dumpene, men for andre er dette toppen av lykke. Små og store ujevnheter slukes i alle fall effektivt.