Plass og komfort

Pajero Sport er ikke like stor som en lang Pajero, men den er større enn en kort Pajero. Plass er det derfor nok av. Men hvordan er komforten?

Setene er trukket i lys hud, og når første øyekast har sveipet over alt av brytere og knapper, virker det som om luksusutgaven av Pajero Sport er en bil som har det meste. En nærmere undersøkelse røper imidlertid at det hele er ganske halvhjertet.

For dashbordet er det samme som du finner i arbeidsbilen L200, og den bilen er produsert mer for å tåle de daglige påkjenninger på en byggeplass enn den er konstruert for å tåle "slagene" fra myke minkkåper og duften av eksklusiv parfyme. Plasten virker billig og lite eksklusiv - også forventer vi skinntrukket ratt og gearspak når det først har gått liv tapt for å kle setene.

Komfortabel fjæring og lavt støynivå

Og på samme måte som inntrykket om gedigen luksus svinner hen, forsvinner også intrykket om at det ikke finnes mer komfortable biler enn Pajero Sport. For førsteinntrykket er nemlig uovertruffent. Vri om nøkkelen og du hører en silkemyk V6er som surrer stille foran torpedoveggen. Ute på landeveien blir de lange ujevnhetene borte blant fjærer og støtdempere, fra lydanlegget strømmer rolige toner akkompanjert av vindens lave hvisling når karosseriet bryter gjennom luftmassene.

Forferdelige seter

Men det er da, når du nyter øyeblikket som mest, at du merker at noe er galt med Pajero Sport. Og feilen skyldes setene. Ikke bare er korsryggstøtten for dårlig, men lårstøtten sideveis er nærmest ikke eksisterende. Derfor sitter du hele tiden å spenner musklene slik at du unngår å hvile beinet inntil gearspaken - og det blir du sliten av.

Men det er ikke bare forsetene som kunne vært bedre, også baksetene gir alt for dårlig støtte til lår og rygg - det eneste positive vi kan berette om de er at du har mulighetene til å regulere vinkelen på rygglenet.

Bra med plass

Hva så med plass. Joda, du trenger ikke så mye mer enn det Pajero Sport greier å tilby. Her er det benplass, takhøyde og skulderbredde nok for de flestes ønsker - og bagasjeplass nok til en hel liten arme. En smart løsning på vår bil var at bagasjerommet hadde dobbel bunn, under bagasjeromsgulvet skjuler det seg nemlig masse små rom hvor du kan gjemme unna ting. Problemet med den løsningen er at den "løfter" bagasjeromsgulvet med noen få centimeter - og det betyr at løftene for å laste inn blir enda høyere enn de i utgangspunktet var.