Plass og komfort

Med 471 cm å boltre seg på, skulle det være nok av plass i Sonata. Men plassutnytelsen er ikke Sonatas sterke side, det er derimot komforten.

Plass og komfort

Dersom du setter pris på den komfortable og lydløse persontransporten, tilfredsstiller Sonata nemlig de fleste krav i så måte. Støynivået er svært lavt, både vei- og vindstøy er dempet på en grundig måte. Det eneste som slår gjennom enkelte ganger, er motorstøyen, særlig under akselerasjon.

Toliteren har nemlig en hard gange på høye turtall, og lyden av denne trenger gjennom tilsyneatende tykke lag av støyisolering.

Som på puter

Den typisk europeiske faste fjæringen finner du ikke i Sonata. Bilen er mer amerikansk orientert i så måte, med en nesten duvende gange over mindre dumper. Over større dumper blir fjæringen fastere, men de myke setene filtrerer vekk nær sagt enhver ubehagelighet.

Det største problemet med Sonataen er faktisk i lave hastigheter -- og særlig over fartsdumper -- da bilen kan bli så myk at den slår nesa nedi asfalten når du kommer deg over dumpen.

Japansk førermiljø

Hyundai startet med lisensproduksjon av eldre Mitsubishi, og det finnes klare tegn på inspirasjon fra japanske bilprodusenter ed hensyn til førermiljøet. Det er av typen du kan skil rett inn i, alle bryter finnes der du forventer dem, og førermiljøet virker kjent og familiært. Ikke akkurat spennende, men det fungerer svært godt.

Men Hyundai har funnet det for godt å utstyre Sonata med en liten "boks" mellom forsetene. Det er mulig de har tenkt at dette skal fungere som et armlene, men til dette bruk er boksen plassert for lavt. Men den er også plassert for langt frem, slik at den kommer i konflikt med albuen under giring. Vårt råd til Sonata vil rett og slett være å fjerne hele greia.

Fin for fire

Plassmessig er det heller ikke mye å utsette på Sonata. I forsetene har du allverdens av plass, og baksetet fungere også godt for inntil tre personer, rent bortsett fra at personen i midten må klare seg uten hodestøtte. Med hensyn til plassforholdene er det ikke noe i veien for at 3 normale, voksne passasjerer trives greit i baksetet, både benlengde og skulderbredde er det nok av i Sonata.

Men kanskje det er like greit at det ikke plasseres mer enn fire personer i bilen, bagasjerommet er nemlig også for dårlig utnyttet. Kapasiteten er på beskjene 374 liter, det er greit å utnytte innvendig, men pakk mykt -- det er nemlig innvendige lukehengsler i bagasjerommet som effektivt kan slå hull i hardplastkofferten eller knekke en fiskestang...

Tung komfort

Noen skavanker til tross -- Sonata gir et tungt, solid og komfortabelt inntrykk. I forhold til tidligere modeller er endelig storbilfølelsen på plass, selv om bilen har for snever plass til å kunne regnes som en storbil.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.