Plass og komfort

Subaru Impreza og Suzuki Baleno er like lange og like brede, likevel er det lett å kåre vinneren hva gjelder plass.

Plass og komfort

Begge bilene er 4,35 meter lange og 1,69 meter brede, det betyr at plassen skulle være omtrent jevnbyrdig. Det er den da også, men det er uten tvil Suzukien som trekker det lengste strået i kampen om plass.

Vanskelig å utnytte bagasjeplassen

Problemet til Subaruen er i første rekke bagasjeplassen, og det er jo ganske viktig i en stasjonsvogn. For selv om grunnflaten på bagasjeromsgulvet er omtrent den samme, sliter Imprezaen med høye lasteterskler og literspisende hjulhus. I Balenoen er lasteåpningen både høy og bred, mens den er smal og trang hos Subaruen.

Derfor er det så mye enklere å utnytte bagasjerommet i Suzuki Baleno enn i Impreza.

Subaru taper i baksetet...

Bakseteplassen er ikke god i noen av bilene, men trangest er det i Imprezaen. Her butter knærne ettertrykkelig borti seteryggen foran. Takhøyde og skulderbredde er imidlertid omtrent den samme - og godkjent - på de to duellantene.

Foran har begge bra med plass.

...men vinner overlegent på komfort

Plass og komfort

Men om Subaruen taper hva gjelder plass, er det ikke vanskelig å kåre den som vinner i disiplinen komfort. Ikke bare gir setene i Imprezaen bedre lår- og sidestøtte til ryggen, men kjørestillingen er også bedre i Subaruen.

Hva gjelder fjæringskomfort kan begge bilene bli bedre over små ujevnheter, men alt i alt er også her Imprezaen den sterkeste. For i Balenoen kjenner du hver en dump, til tider kan det faktisk kjennes ut som om bilen går på jakt etter dumpene. I forhold til Balenoen flyter Subaruen stille og komfortabelt over ujevnhetene. Lengre ujevnheter takler begge bilene uten de store problemene, men igjen takler Subaruen veiens beskaffenhet bedre enn konkurrenten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Støynivået i de to bilene er ganske lik, men det kan virke som om Subaruen lider av mer romlestøy enn hva Suzukien gjør. I Suzukien er det derimot mer motorstøy, og spesielt ved akselerasjon, hvor motoren i Baleno er ukulitivert og rå.