Plass og komfort

En stasjonsvogn byr i første rekke på fleksible løsninger. Baleno stasjonsvogn har samme lengde som for eksempel Ford Focus, Opel Astra og Citroën Xsara -- greier den å hamle opp med plassen i disse?

Velger du deg en stasjonsvogn, er det gjerne et uttrykk for en aktiv livsstil, der du stadig har behov for god plass og enkle stueløsninger. Hva kan være mer aktuelt enn en stasjonsvon når du har aktive småbarn?

Men i mange tilfeller viser det seg at en sedan eller kombikupe fra samme karosseriserie har vel så god plass i volum -- det er fleksibiliteten som står øverst på lista for stasjonsvogn-kunden.

4WD stjeler plass

I Balenoens tilfelle er det fleksibiliteten som er dens beste våpen. Å hamle opp med bagasjeromsslukere som Citroën Xsara, Peugeot 306 og Opel Astra er nemlig en oppgave Baleno ikke makter. I første rekke skyldes det at firehjulstrekken stjeler plass under bagasjerommet -- i motsetning til sine forhjulsdrevne konkurrenter skal Baleno ha plass til en mellom- og bakaksel, der mellomakselen til alt overmål er utstyrt med en differensialbrems.

Dermed taper Suzukien fort kampen, men til dens forsvar skal det tilføyes at bagasjerommet har en grei og oversiktlig stueplass, at lasteterskelen ikke er for høy, og at det er enkelt å utnytte den plassen som er i bagasjerommet.

Snaut nok!

I baksetet skal det godt gjøres for tre voksne å finne seg til rette, til det er skulderbredden for dårlig. Men tidlige tenårings-ungdom og ikke minst mindre barn finner seg grei plass i Balenoens baksete, selv om sidestøtten nok er i svakeste laget for at langturen skal bli behagelig.

I forsetene er derimot plassen god nok, men enkelte i vårt testpanel klaget over at manglende justeringsmuligheter på rattets lengde og stolens høyde gjorde det vrient å finne en tilfredsstillende sittestilling.