Plass og komfort

Enkelte vil utvilsomt mislike innslaget av sølvfaget lær på rattringen, eller speedometeret som minner om en chronograf - mens andre vil elske det.

Form og design kan ofte gå på akkord med det praktiske, og det gjør det i Lexusen. For om instrumentene med speedometeren i chronografdesign er aldri så tøft, er det også aldri så uleselig. Inne i speedometeret finner man nemlig tre bittesmå målere; en for vanntemperatur, en annen for ladespenning og en for øyeblikkelig forbruk.

Og det forundrer oss, for det er snodig at Toyota - som ellers er svært så dyktige på ergonomi og førermiljøer - tilsynelatende har mistet hodet når de tegnet instrumentene til IS 200. Vel er ikke de tre instrumentene av de viktigste, men faktum er at de forstyrrer når man skal lese av hastighet eller turtall.

Rent bortsett fra instrumentene er det likevel lite å utsette på interiøret i Lexus. Bryterne, som du også finner igjen i Corolla, sitter lett tilgjenglig og logisk plassert.

Mye plass, men ikke til bagasje

IS 200 er med sine 4,4 meters lengde en kompakt bil, og det er tydelig at Lexus har prioritert plass til de reisende før de reisendes bagasje. For i baksetet er plassen bra både til hode og ben, det eneste som sjenerer er lårstøtten som blir i snaueste laget. Også foran kan man breie seg, og sportssetene gir bra sidestøtte til ryggen og lårene. Derfor er IS 200 en komfortabel bil for de reisende.

Men om passasjerene kan breie seg, er det trangere kår for bagasjen. For mens BMW 3-serie svelger unna 440 liter, sier Lexusen takk for seg etter bare 400 liter - og de som tror at redningen ligger i nedfellbare bakseter må tro om igjen. Det kan ikke leveres til IS 200, heller ikke som ekstrautstyr. Det er dessuten forunderlig at Lexus har tatt i bruk antikverte bøyler for å feste bagasjelokket - ikke bare spiser de verdifull plass i et allerede trangt bagasjerom, de står også til tjeneste med å knuse bagasjen din dersom den ligger i veien.

Komfortabel, trass sportslig instilling

Med sportsunderstell og gummivalser i dimensjonen 215/45 ZR 17 ligger ikke akkurat forholdende til rette for fløyelsmyk fjæring og et musestille støynivå. Men det er ikke alltid at forutsetningene stemmer med virkeligheten, og for Lexusens sin del gjør den så definitivt ikke det. Faktum er nemlig at IS 200 rår over en fjæringskomfort som snarere fortjener ros enn skarpladd kritikk. For selv på de mest neglisjerte landeveiene glir Lexusen komfortabelt avgårde, og lange ujevnheter behersker den med en autoritet som vil få enhver oberst til å forstumme.

Dekkstøy er heller ikke noe stort problem på Lexusen, selv om dekkene sier fra når asfaltkvaliteten blir grov.