Plass og komfort

Japanske biler har aldri vært kjent for å ha best komfort, men på mange måter overrasket Lexus -- til den grad at den også stilte sin bayerske kollega i skyggen...

Og det var i første rekke fjæringskomfort som var IS 200 sin sterkeste side. Særlig over mindre dumper, tverrgående skjøter og "vaskebrett" på neglisjerte fylkesveier fløt Lexus'en over dumpene uten et knyst.

På store dumper og ujevnheter var det mindre og knapt registrerbare forskjeller mellom de to bilene, mest pluss i margen får BMW'en på grunn av sin imponerende retningsstabilitet.

RRRRrrrrrr....

Støynivået er definitivt høyest i Lexus IS200 -- særlig ved kjøring i høyere hastigheter, og spesielt under akselerasjon. Men under akselerasjonen er støyen fra motoren bare et pluss, Toyotas rekkesekser har en skikkelig grrrrrrom lyd! Derimot ble det mer slitsomt ved motorveikjøring, da dekkstøyen slo godt inn i kupéen.

Det er fin låt i BMW's rekkesekser også, men den er adskillig mer diskre, og høres mer ut som en velsmurt symaskin enn som en R-trimmet sportsvogn. Men støynivået er et helt annet, og på motorveien er det knapt hvisking som slipper inn i kupeen. Mer merkbart er resonanns-støyen ved lave trutall i lave hastigheter, et fenomen vi også bemerket under vår prøvekjøring av BMW 316.

Plassdetaljer avgjør

Plassutnyttelsen i de to duellantene er nokså lik, og i forsetene er det omlag like god plass -- hvilket i dette tilfellet betyr mer enn god nok -- men vi foretrekker forsetet fra BMW 320, som har fantastisk lår- og sidestøtte. Forsetet i Lexus'en er også svært bra, og det har et hakk bedre korsryggstøtte, men totalinntrykket går i BMW's favør.

I baksetet er det noe mer benplass i IS200 enn i 320, men takhøyden er et lite hakk bedre i BMW'en. Det som i største grad skiller de to bilene, er noe så uvesentlig som bagasjeromsplass. I følge VDA-mål skiller det bare 10 prosent mellom de to, BMW har best plass med 440 liter bagsjevolum. I tillegg er det mye enklere å utnytte bagasjerommet i BMW'en, som blant annet har "skjulte" lukehengsler.

  • Totalseier komfort: BMW 320

  • Totalseier plass: BMW 320