Plass og komfort

Til å være småbil er Yaris overraskende fleksibel og komfortabel – så lenge du slipper å sitte på bakerste rad.

Småbiler pleier å være trange affærer, og det er jo lett å forstå når både motor, bagasjeplass og seter til fem skal samles på snaue fire meter.

Fleksibelt bagasjerom

Toyota har imidlertid løst det problemet på en ganske så genial måte. De har nemlig kommet frem til konklusjonen at det faktisk oftere trengs plass til mennesker enn til masse bagasje. Derfor har du muligheten til å forskyve baksetet i bilens lengderetning, og med baksetet i bakerste posisjon er benplassen til voksne på nivå med en litt rommelig mellomklassebil.

Problemet da er at bagasjeplassen skrumper inn som en sviske. Med baksetet i bakerste posisjon rommer Yaris 205 liter bagasje, mens plassen økes til 305 liter med baksetet i forrerste posisjon - da forsvinner imidlertid plassen i baksetet.

Baksetet er i tillegg delt i forholdet 60:40, samtidig som det kan vippes opp. Dermed danner baksetet en beskyttende vegg mot store og tunge kolli som måtte befinne seg i lasterommet.

Instrumenter i flytende krystall

Det er uvant å sette seg inn bak rattet i Yaris. For de gode gamle instrumentene er erstattet av lysende, digitale, instrumenter - som er flyttet til midten av dashbordet. Men det er ikke alt. Toyota har forsket på området og har funnet ut av at ved å gi instrumentene en tredimensjonel effekt forbedres lesbarheten, samtidig som øyet slipper å skifte fokus. Derfor ser det ut som om instrumentene svever inne i sitt lille sorte hull - og det fungerer. For, med unntak av turtelleren, er instrumentene lettleste og klare - også i sollys og etter mørkets frembrudd.

Gode forseter

Ros skal dessuten Toyota ha for forsetene som gir utmerket lårstøtte og god sidestøtte. Vi våger nesten uten forbehold å utrope forsetene i Yaris til klassens beste. Og da utroper vi like gjerne baksetene til klassens dårligste. For her mangler både side- og lårstøtte for voksne passasjerer, og heller ikke barna setter pris på seter somer harde og ukomfortable.

Kritikken stopper likevel ikke der, for kjørestillingen er ikke blant de beste. Selv om det er mulig å justere førersetet i de fleste himmelretninger er det vanskelig å finne den perfekte kjørestillingen, og resultatet blir et kompromiss. Problemet i Yaris er at du blir sittende for langt unna rattet når avstanden til pedalene er perfekt - et problem som enkelt kunne væt løst ved at Toyota hadde utstyrt Yaris med lengderegulering av rattet.

God fjæringskomfort

Men om vi blir aldri så skuffet over den manglende komforten i baksetet og kjørestillingen, kan vi i allefall glede oss over fjæringskomforten til Yaris. Store ujevnheter takler den uten problemer, og de små skarpe ujevnhetene som det finnes plenti av langs våre veier er heller ikke noe stort problem.