Plass og komfort

Volvo S40 er på mange måter en typisk mellomklassebil, de store, røde anmerkninger glimrer med sitt fravær, men det er ikke alt for mange gullstjerner i karakterboka heller.

Men Volvo skal ha en ting -- S40 er en av de mest komfortable mellomklassebilene på markedet. Fjæringskomforten er velbalansert, og både store og små dumper forseres på en behagelig måte i de fleste hastigheter. Bilen blir bare en anelse myk på kraftige dumper, såsom fartsdemeper, i lave hastigheter, da har snuta en tendens til å slå nedi.

Støynivået er også svært lavt, motoren er knapt hørbar, og det er behagleig å registrere at også den verste rullestøyen filtreres vekk. En av forklaringene er at bilen ikke sto på det som har vært standardekk i 40-serien svært lenge, nemlig Pirelli P6000 i dimensjonen 195/55-15. Dekk som gir gode kjøreegnskaper, javel, men de gir også fra seg mye lyd. Vår testbil var utstyrt med Michelin EnergySaver i samme dimensjon -- disse ga et jamt lydbilde uten påtrengende rullestøy.

Plass på midten

I 4,5-metersklassen stikker ikke Volvo seg frem på hverken den ene eler andre måte hva plassutnyttelse angår, blant annet tar bagasjerommet 470 liter bagasje, dette er 30 liter mindre enn hva Opel Vectra sedan takler, men 10 liter mer enn for eksempel Toyota Avensis. Men det er jevnt løp i denne klassen -- svært jevnt.

Baksetepassasjerene har ikke alt for mye å klage på, så lenge de slipper å sidte i midten, der baksetet buler litt opp. Erfaringsmessig er edette en plass osm svært sjelden benyttes, så akkurat det skal vi ikke gjøre noe stort nummer ut av.

I forsetene kan du boltre deg -- både sittekomforten og plassen er god. Setejusteringer byr på enkelte tilvenningsproblemer, men har du først funnet ut av setenes justeringsmuligheter skal det godt gjøres å ikke finne en sittestilling som fungerer for de aller, aller fleste. God side- og lårstøtte gjør Volvoen til en langtursbil av dimensjoner!