Plass og komfort

Mykt skinn og seter som lydløst glir tilbake når du tar ut tenningsnøkkelen for å lette utstigningen, klimaanlegg med temperaturfølere og elektriske dippedutter både her og der. Har Jeep Grand Cherokee det man forventer av en luksusbil for terrenget?

Det mangler ikke på utstyr i Jeep Grand Cherokee. Her finner man et storslått lydanlegg, klimaanlegg med infrarøde temperaturfølere, elektrisk justering av seter og speil, elektriske vindusheisere og fjernstyring av sentrallås med minne. Skinninteriør er naturligvis også standard.

Komfortabel foran

Og det har sin effekt, for på første rad er det lite å utsette på sittekomforten i Grand Cherokee. Setene lar seg justere i alle himmelretninger, og kjørestillingen er god - når setene i tillegg byr på solid støtte under lårene og justerbar korsryggstøtte er det komfortabelt å oppholde seg bak rattet i Grand Cherokee.

Verre blir det dersom svingene kommer tett, for glatt skinn i kombinasjon med dårlig sidestøtte er ikke ideelt.

Men bak?!

Men om komforten i forsetene er bra, kan sutringen fra baksetet bli høy etter noen kilometer. Sjeldent har vi opplevd verre bakseter. Plassen er ikke problemet, for her er benplass så det monner og takhøyden truer knapt med å knekke høvdingens fjærkrans. Slik slutter imidlertid den lykkelige delen av historien, for i baksetet finnes det hverken sidestøtte eller støtte under lårene. Det sammen med at baksetet er for lavt for voksne personer gjør at sittekomforten blir slett, men barn vil nok ikke har de største problemene med å finne seg tilrette.

Stort bagasjerom

Plass skorter det imidlertid ikke på i Grand Cherokee, hverken foran, bak eller til bagasjen. Lasterommet i Grand Cherokee rommer 1.110 liter, med baksetene i bruk, og 2.059 liter med baksetene slått ned. Til sammenlikning rår Mercedes-Benz M-klasse over 613 liter med baksetene i bruk.

Begrensningen i lastekapasitet i Grand Cherokee går med andre ord ikke ved lastevolumet, men ved maksimal nyttelast. For V8 utgaven er den 564 kilo, mens den er 532 kilo for Grand Cherokee TD.

Komfortabel, men ikke over små ujevnheter

Ute på veien er det ikke mye å utsette på Grand Cherokee hva gjelder kjørekomfort. Både diesel og V8-utgavene har et lavt støynivå, selv om V8’eren utmerker seg med sin nærmest totale mangel på motorstøy ved vanlig kjøring på landevei. Bensinutgaven er også dieselen overlegen i byen, hvor dieselmotorens knatring kan bli litt i meste laget. Uansett er støynivået lavt i Jeep Grand Cherokee.

Fjæringskomforten er typisk amerikansk, det vil si duvende - og komfortabel - over store ujevnheter. Det som imidlertid overrasker oss er at bakhjulsopphenget har en tendens til å "steppe" over små ugjevnheter - det burde Jeep gjøre noe med. Vi vil anbefale den amerikanske off-roadprodusenten å stramme opp returfjæringen betraktelig, det vil bedre både komfort og kjøreegenskaper.