Plass og komfort

Den er så rommelig, og har så mange smårom at GPS-navigasjon er påkrevet for å finne tilbake til hvor du la tingene fra deg - men du verden for en familiebil.

All plassen i Berlingo må komme fra et sted. Og vi har da sett flere Berlingoer nedklistrede med firmanavn og med en sjåfør ikledd blå bevernylon og arbeidsklær. Joda, det finnes Berlingoer på grønne skilter, og med blendete vinduer. Men selv om stammen på familietreet utgjøres av varebilen, har grenene som har sprunget ut blitt både fargerike og frodige, for det er ærlig talt ikke så mye som minner deg om opphavet til Berlingo når du sitter bak rattet.

Fargerikt

Interiøret er nemlig en salig blanding av gult og grønt, og i vår bil var instrumentpanelets bunnfarge grønn, dashbordet hadde opptil flere innslag av grønt, og sikkerhetsbeltene bar også denne håpets farge. Setene, derimot, var gule - men med innslag av, ja akkurat, grønt.

Men trass i all denne sjongleringen med farger, er det fortsatt ting som så absolutt minner om at Berlingo tross alt begynte sitt liv som varebil. Og det mest tydelige tegnet er kjørestillingen. Rattet ligger mer enn i vanlige familebiler, og derfor kan det være vanskelig å finne den perfekte kjørestillingen.

Mobilt lager

Den enorme plassen i bilen har vi allerede diskutert, og vi kan vel bare fastslå at den burde strekke til for de aller fleste behov. Bakluken åpner høyt, samtidig som lastehøyden er rimelig lav og bredden på lukeåpningen strekker seg i hele bilens bredde. Derfor er det ikke noe problem å laste barnevogner rett inn i en Berlingo, og mens du i mindre stasjonsvogner må demontere vogna er det bare å løfte hele herligheten inn i Berlingoens rom for midlertidig lagring av større gjenstander.

Dårlig sikt bakover

Hvordan er det så med komforten? Alt burde jo egentlig tale imot Berlingoen, med sitt store frontareal og et liv som ”oppgradert varebil”. Men støynivået er lavt og forsetene behagelige. Fra førerplassen har du dessuten god oversikt gjennom store ruter, men sikten bakover burde vært bedre. En høyt plassert bakrute sørger for at lukeparkeringer ofte blir mer gjetning enn hva godt er, for ikke å snakke om hva som kan gjemme seg i blindsonen der bak.

Komforten i Berlingoen ivaretas også av et behagelig fjæringsoppsett. Mykt og uten de store rystelser glir Berlingoen over de fleste ujevnheter. Selv de små, og skarpe, er ikke noe stort problem.