Plass og komfort

I en sportskupé er verken plassen eller komforten det viktigste. Men se og bli sett, derimot…


Lydkulissene i Ford Cougar er utvilsomt riktige. Ford’s DURATEC V6-motor kurrer lavmælt under panseret, men en dose gasspedal forandrer lyden fra kurring til RrRrrrrracer. Et velsmurt maskineri med høyfrekvent vellyd på turtall over 3.500 o/min!

Men der stopper det hele. Det vil si – motoren fortsetter sin ferd opp mot høyere turtall og mer fart, men med høyere hastighet kommer også adskillig mer dekkstøy. Og når du cruiser av gårde i 80 – 90 km/t, foregår det på lave turtall, og da blir veistøyen desto mer påtrengende.

Mer rødpenn

Og det kommer mer. For forsetene i Cougar var vi heler ikke fornøyd med, riktignok var de i mukt skinn, og med god lår- og sidestøtte, men korsryggstøtten var rett og slett for kraftig, slik at skulderpartiet ikke fikk riktig kontakt med underlaget. Det blir du fort sliten av

Men myk…

Derimot var det lite å utsette på fjæringskomforten. Myk, men fast – det var bare på skrape dumper i lave hastigheter at Cougar opplevdes som for stutt i fjæringen til å være komfortabel.

2 + 2

En sportskupé vil i første rekke bare brukes til 2 personer, men i Cougar var faktisk baksetene anvendelige til 2 passasjerer også. Faktisk var bakseteplassen slett ikke verst, 2 gedigne bøtteseter med glimrende lår- og sidestøtte, samt god benplass. Men takhøyden var i snaueste laget for personer over 175 – 180 cm.

Hadde dette vært en familiebil, hadde vi slaktet Cougar på bakgrunn av takhøyden bak, men ser du på altenativene, finnes det knapt noen sportskupeer som byr på særlig plass i baksetet.