Plass og komfort

Kort og konsist; dette er den mest fleksible familiebilen i klassen under 450 cm. Men å kalle den for den mest komfortable vil være ren løgn.

Plass og komfort


Med baksetet i bakre posisjon har inntil 3 passasjerer i baksetet allverdens av benplass, og likevel er det plass til 575 liter bagasje i bagasjerommet. Hvis du ikke feller opp de to bakerste setene – som er nedfelt i et helt flatt bagasjeromsgulv – da reduseres bagasjekapasiteten til knappe 150 liter, og bilen reduseres dermed fra en fleksibel familiebil til en ren personflytter. 150 liter bagasje er nemlig ikke mer enn 20 liter bagasje pr. person, det tilsvarer omtrent 2 bæreposer. Ikke akkurat noen ferielast…

Men med de to baksetene nedfelt og baksetet flyttet 54 cm frem, rommer bagasjerommet 640 liter bagasje, det burde holde i massevis for en bilferie for hele familien i tre uker til ende! Skulle du ha behov for flyttebil kan du med et enkelt håndgrep legge baksetet ned i gulvet også, og bilen svelger 1.700 liter bagasje, eventuelt noe mer dersom du ber om Zafira-versjonen der også de høyre fremsetet kan legges ned.

Fleksibilitet i høysetet

Et av argumentene mot de fleste ”fleksibilene” er at baksetene må fjernes fra bilen for å få et flatt bagasjeromsgulv. Dette problemet har Opel nær sagt eliminert, og det er av denne enkle grunnen vi mener at Zafira er den mest fleksible fleksibilen på dagens marked. Det franske bilmerker kan vise til av mer plass i f. eks. Berlingo og Kangoo tar Zafiraen igjen i form av mer fleksible løsninger. Også den argeste konkurrenten – Renault Megane Scenic – må melde pass her, selv om Zafira er noe dyrere.

Men komfort…?

Likevel – du skal like germansk hardstoppede seter for å trives bak rattet – eller i baksetet – på Zafira. Vel er det greit med fast stoppede seter, men det får da være grenser!

I tillegg oppleves Zafira som nokså stutt på skarpe dumper i lave hastigheter, slik du for eksempel opplever rett som det er ved bykjøring. Passerer speedometeret 50 km/t er imidlertid fjæringskomforten svært god, og både vei- motor- og vindstøy er tilstrekkelig dempet.