Plass og komfort

En bil med tre dører kan aldri bli like praktisk som en med fem. For mens de som skal oppsøke baksetet på Freelander kan åpne døren og enkelt stige ombord, må man klatre og bakse litt mer i Freelander Open Air.

Likevel er det liten grunn til å sutre når man først har kommet på plass. For både hode og ben har mer enn nok med luft, og baksetet er slett ikke ukomfortabelt, selv om vi nok savnet litt mer sidestøtte både til rygg og lår.

God kjørestilling

Foran er det heller ikke så mye å klage på hva gjelder plass og komfort. Det er enkelt å finne en god kjørestilling, men setene kunne godt vært utstyrt med en litt lengre sittepute og bedre korsryggstøtte. Likevel er det lett å trives bak rattet i Freelander, trass i at enkelte brytere er plassert på steder som krever tilvenning og lange armer.

Fast fjæring

Hva så med komforten? Joda, Freelander Open Air er i hovedsak skapt for bruk på asfalterte underlag. Derfor er ikke bilen så myk og ustødig som mange andre firehjulstrekkere. Store ujevnheter sluker den effektivt, mens den sliter litt mer med små og skarpe ujevnheter i lav fart.

Heller ikke støynivået er egnet til å skape uhygge, men når du akselererer hardt er det en hard metallisk klang som mer høres ut som skjebnesymfonien enn et lystig stykke for fløyte.